LAPSEN OSAAMINEN JA VAHVUUDET NÄKYVÄKSI POSITIIVISEN CV:N AVULLA: TIETOPAKETTI VARHAISKASVATTAJILLE
Heinonen, Sirpa; Varis, Sirpa (2020)
Heinonen, Sirpa
Varis, Sirpa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046992
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee positiivisen pedagogiikan ja pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmiä sekä positiivista CV:tä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teoriatiedon avulla vahvistaa varhaiskasvatushenkilöstön myönteistä ajattelutapaa ja herkkyyttä lapsen vahvuuksien huomaamiseen. Toiminnallisen osion tavoitteena oli koota tiivis ja informatiivinen teoriaan pohjautuva tietopaketti varhaiskasvattajille. Työhön kuului myös positiivisen CV:n täyttämisen tueksi suunnitella henkilöstön ja huoltajien käyttöön tiedonkeruulomakkeet, joiden tarkoituksena oli kiinnittää huomiota lapsen osaamiseen ja luonteenvahvuuksiin sekä kiinnostuksen kohteisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää keskeisten käsitteiden määrittelyn, työmenetelmien lähtökohtia sekä varhaiskasvattajan tehtäviä työmenetelmän toteuttajana käytännön työssään. Opinnäytetyön keskeisenä tiedonhankintamenetelmänä oli alan kotimaiseen kirjallisuuteen perehtyminen sekä muistiinpanojen tekeminen. Arviointimenetelmänä käytettiin Learning Cafe -menetelmää palautteen saamiseksi kohderyhmältä.
Tuotos vastasi toimeksiantajan tarpeeseen hyvin. Keskeiset asiat esitettiin riittävässä laajuudessa, informatiivisesti ja ymmärrettävästi. Toimeksiantajan mukaan tuotos on hyödynnettävissä koko yksikön henkilöstön käyttöön sekä uuden henkilöstön perehdyttämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää keskeisten käsitteiden määrittelyn, työmenetelmien lähtökohtia sekä varhaiskasvattajan tehtäviä työmenetelmän toteuttajana käytännön työssään. Opinnäytetyön keskeisenä tiedonhankintamenetelmänä oli alan kotimaiseen kirjallisuuteen perehtyminen sekä muistiinpanojen tekeminen. Arviointimenetelmänä käytettiin Learning Cafe -menetelmää palautteen saamiseksi kohderyhmältä.
Tuotos vastasi toimeksiantajan tarpeeseen hyvin. Keskeiset asiat esitettiin riittävässä laajuudessa, informatiivisesti ja ymmärrettävästi. Toimeksiantajan mukaan tuotos on hyödynnettävissä koko yksikön henkilöstön käyttöön sekä uuden henkilöstön perehdyttämiseen.