Ruokamatkailun innovatiivisia cool & creative -tuotteita maailmalta
Kauppinen, Emilia (2020)
Kauppinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046945
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja toimii Hungry for Finland -ruokamatkailuhanke, jonka tarkoituksena on koordinoida suomalaisen ruokamatkailun kehittämistä. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaisia ovat tämän hetken innovatiivisimmat ruokamatkailutuotteet maailmalla ja niiden perusteella antaa kehitysehdotuksia ruokamatkailuhankkeelle. Toimeksianto annettiin syyskuussa 2019 ja työ valmistui huhtikuussa 2020.
Työssä toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka tekstiaineisto luotiin ruokamatkailutuotteita havainnoimalla ja tuotekuvauksia keräämällä. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 20 eri ruokamatkailutuotetta ympäri maailmaa. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin havainnointia ja aineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysillä.
Ruokamatkailulla tarkoitetaan matkailua tiettyyn kohteeseen ja sen ruokien nauttimista. Maistamisen myötä ymmärretään minkälaisesta paikasta on kyse. Suomella on potentiaalia ruokamatkailukohteena. Suomen merkittävimpiä vetovoimatekijöitä ovat luonto, elämäntavat ja kulttuuri. Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia valmistui vuonna 2015 ja yksi sen temaattisista painopistealueista ovat Cool and Creative -ruokamatkailutuotteet, jotka ovat rohkeita, luovia ja innovatiivisia. Ruokamatkailun oleellisimpia trendejä tällä hetkellä ovat paikallisuuden sekä autenttisuuden osoittaminen matkailijoille.
Tutkimuksen mukaan yleisimmät ruokamatkailutuotetyypit olivat retki, ravintolassa ruokailu ja ohjelmallinen ruokailu. Suuressa osassa tuotteita yhdisteltiin rohkeasti eri elementtejä. Yleisimpiä tuotteiden piirteitä olivat jännityksen ja seikkailun tunne, paikallisuus, ruokahifistely. Innovatiivisuus tuli tutkituissa tuotteissa esiin esimerkiksi rohkeiden riskien ottamisena sekä intohimona kotipaikan parhaiden puolien osoittamista kohtaan. Innovatiiviset tuotteet vastasivat sosiaalisuuden, helppouden sekä arjesta irtautumisen kaipuuseen ja tarpeeseen. Tuotteista oli havaittavissa vahvasti paikallisuus sekä elämyksellisyys.
Tutkimuksessa ei noussut esiin uusia yllättäviä tekijöitä, vaan saadut tulokset ennemminkin vahvistivat tietoperustassa esillä olleita asioita. Paikallisuus ei ole katoamassa globalisaation myötä, vaan se on ruokamatkailun yksi avaintekijöistä. Ruokamatkailussa suositaan tuotteita, jotka joko tarjoavat muutaman tunnin irtioton arjesta tai useamman päivän kestäviä kokonaisvaltaisia ruokamatkailuseikkailuja.
Tuotekehityksessä on suositeltavaa keskittyä asiakkaiden osallistamiseen ja merkityksellisyyden luomiseen. Tuotteessa kannattaa yhdistää useita elementtejä. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on suositeltavaa. Asiakaskokemus on aihe, jota voitaisiin tutkia lisää.
On vielä liian aikaista arvioida, kuinka COVID-19 -viruksenaiheuttama pandemia tulee vaikuttamaan Suomen ruokamatkailuun. Virtuaalimatkailun odotetaan lisääntyvän, vaikka se ei tullut esiin tutkimuksessa.
Työssä toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka tekstiaineisto luotiin ruokamatkailutuotteita havainnoimalla ja tuotekuvauksia keräämällä. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 20 eri ruokamatkailutuotetta ympäri maailmaa. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin havainnointia ja aineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysillä.
Ruokamatkailulla tarkoitetaan matkailua tiettyyn kohteeseen ja sen ruokien nauttimista. Maistamisen myötä ymmärretään minkälaisesta paikasta on kyse. Suomella on potentiaalia ruokamatkailukohteena. Suomen merkittävimpiä vetovoimatekijöitä ovat luonto, elämäntavat ja kulttuuri. Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia valmistui vuonna 2015 ja yksi sen temaattisista painopistealueista ovat Cool and Creative -ruokamatkailutuotteet, jotka ovat rohkeita, luovia ja innovatiivisia. Ruokamatkailun oleellisimpia trendejä tällä hetkellä ovat paikallisuuden sekä autenttisuuden osoittaminen matkailijoille.
Tutkimuksen mukaan yleisimmät ruokamatkailutuotetyypit olivat retki, ravintolassa ruokailu ja ohjelmallinen ruokailu. Suuressa osassa tuotteita yhdisteltiin rohkeasti eri elementtejä. Yleisimpiä tuotteiden piirteitä olivat jännityksen ja seikkailun tunne, paikallisuus, ruokahifistely. Innovatiivisuus tuli tutkituissa tuotteissa esiin esimerkiksi rohkeiden riskien ottamisena sekä intohimona kotipaikan parhaiden puolien osoittamista kohtaan. Innovatiiviset tuotteet vastasivat sosiaalisuuden, helppouden sekä arjesta irtautumisen kaipuuseen ja tarpeeseen. Tuotteista oli havaittavissa vahvasti paikallisuus sekä elämyksellisyys.
Tutkimuksessa ei noussut esiin uusia yllättäviä tekijöitä, vaan saadut tulokset ennemminkin vahvistivat tietoperustassa esillä olleita asioita. Paikallisuus ei ole katoamassa globalisaation myötä, vaan se on ruokamatkailun yksi avaintekijöistä. Ruokamatkailussa suositaan tuotteita, jotka joko tarjoavat muutaman tunnin irtioton arjesta tai useamman päivän kestäviä kokonaisvaltaisia ruokamatkailuseikkailuja.
Tuotekehityksessä on suositeltavaa keskittyä asiakkaiden osallistamiseen ja merkityksellisyyden luomiseen. Tuotteessa kannattaa yhdistää useita elementtejä. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on suositeltavaa. Asiakaskokemus on aihe, jota voitaisiin tutkia lisää.
On vielä liian aikaista arvioida, kuinka COVID-19 -viruksenaiheuttama pandemia tulee vaikuttamaan Suomen ruokamatkailuun. Virtuaalimatkailun odotetaan lisääntyvän, vaikka se ei tullut esiin tutkimuksessa.