Kokemuksia Omaolo-palvelusta
Pynnönen, Tuomas; Rantala, Kalle; Räsänen, Rene (2020)
Pynnönen, Tuomas
Rantala, Kalle
Räsänen, Rene
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aineisto on kerätty vuoden 2020 alussa, ennen pandemia ajan alkua.
Maailma on digitalisoitumassa ja se näkyy myös osana hoitotyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli jakaa kokemuksia Omaolo-palvelun käytöstä sen parissa työskentelevien terveydenalan ammattilaisten näkökulmasta ja antaa tietoa Omaolo-palvelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Omaolo-palvelun käyttöä laadullisella tutkimuksella. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä on Omaolopalvelu, miten se toimii käytännön työssä, miten se näkyy potilaskontaktissa, mikä sen käytössä on ollut toimivaa ja mitä kehitettävää siinä on.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja se analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen vapaamuotoinen lomake, jota jaettiin Tampereen terveyskeskuksien työntekijöille.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille muun muassa Omaolo-palvelun haasteet yhdessä muiden sähköisten potilasjärjestelmien kanssa ja oirearvioiden hyödyt potilastyössä. Omaolo-palvelun käytettävyys hoitotyössä oli tämän opinnäytetyön tulosten mukaan vielä vähäistä, mikä näkyy matalana käyttöasteena sekä ihmisten vähäisestä tietämyksestä palvelun olemassaolosta.
Kyselylomakkeella saatiin kerättyä erilaisia kokemuksia Omaolo-palvelusta. Yhtäläisyyksiä ilmeni myös paljon. Vaikka Omaolo-palvelu on käytössä kaikissa Tampereen alueen terveyskeskuksissa, ei sen käyttö ole osana kaikkien terveyskeskuksella työskentelevien ammattilaisten päivää. Työpaikkakohtaisia eroja Omaolo-palvelun käytöstä on paljon. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että palvelu on tulevaisuudessa todennäköisesti suuressa roolissa terveydenhuollossa. Omaolo-palvelua on tuotava jatkossa paremmin esille vaihtoehtona potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä. Terveydenhuollon ammattilaisten toiveena on integroida Omaolo-palvelun käyttö yhteneväksi osaksi potilastietojärjestelmää.
Maailma on digitalisoitumassa ja se näkyy myös osana hoitotyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli jakaa kokemuksia Omaolo-palvelun käytöstä sen parissa työskentelevien terveydenalan ammattilaisten näkökulmasta ja antaa tietoa Omaolo-palvelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Omaolo-palvelun käyttöä laadullisella tutkimuksella. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä on Omaolopalvelu, miten se toimii käytännön työssä, miten se näkyy potilaskontaktissa, mikä sen käytössä on ollut toimivaa ja mitä kehitettävää siinä on.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja se analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen vapaamuotoinen lomake, jota jaettiin Tampereen terveyskeskuksien työntekijöille.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille muun muassa Omaolo-palvelun haasteet yhdessä muiden sähköisten potilasjärjestelmien kanssa ja oirearvioiden hyödyt potilastyössä. Omaolo-palvelun käytettävyys hoitotyössä oli tämän opinnäytetyön tulosten mukaan vielä vähäistä, mikä näkyy matalana käyttöasteena sekä ihmisten vähäisestä tietämyksestä palvelun olemassaolosta.
Kyselylomakkeella saatiin kerättyä erilaisia kokemuksia Omaolo-palvelusta. Yhtäläisyyksiä ilmeni myös paljon. Vaikka Omaolo-palvelu on käytössä kaikissa Tampereen alueen terveyskeskuksissa, ei sen käyttö ole osana kaikkien terveyskeskuksella työskentelevien ammattilaisten päivää. Työpaikkakohtaisia eroja Omaolo-palvelun käytöstä on paljon. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että palvelu on tulevaisuudessa todennäköisesti suuressa roolissa terveydenhuollossa. Omaolo-palvelua on tuotava jatkossa paremmin esille vaihtoehtona potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä. Terveydenhuollon ammattilaisten toiveena on integroida Omaolo-palvelun käyttö yhteneväksi osaksi potilastietojärjestelmää.