Markkinointisuunnitelman laatiminen Oulun Car-fixille
Riihiaho, Sirpa (2020)
Riihiaho, Sirpa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 2012 perustettu oululainen yritys Oulun Car-fix. Yrityksen liikeideana on tuottaa ja tarjota palveluita, joihin kuuluvat auton huollot, korjaukset, pesut, sisäpesut, kiillotukset, vahaukset ja pinnoitukset. Toimipaikka yrityksellä on Oulussa. Oulun Car-fixin henkilökuntaan kuuluu yrityksen omistajan lisäksi neljä työntekijää.
Opinnäytetyön aiheena oli laatia case-yritykselle markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena oli etsiä keinoja, joilla asiakkaat saataisiin houkuteltua juuri tämän yrityksen asiakkaiksi, lukuisten muiden saman alan yritysten joukosta. Markkinointisuunnitelma koostuu nykytila-analyyseista, strategian muodostamisesta, tavoitteiden asettamisesta ja toimenpiteiden suunnittelusta.
Teoriaosuudessa käsittelin markkinointia yleisesti, markkinoinnin toimintatapoja sekä markkinoinnin kilpailukeinoja ja suunnittelua. Kilpailukeinoissa perehdyttiin tuotteeseen, hintaan, saatavuuteen, markkinointiviestintään ja palveluun. Markkinoinnin suunnittelun osalta keskeisin asia on suunnitteluprosessi.
Empiirinen osio pohjautuu teoreettiseen osuuteen, sen laatimisessa hyödynnettiin työelämän edustajan sekä työntekijöiltä saatua tietoutta sekä kirjoittajan omia päätelmiä. Havaintojen perusteella Oulun Car-fixin kannattaa lisätä markkinointiviestintää ja markkinoida internetissä saadakseen näkyvyyttä yritykselle.
Opinnäytetyön aiheena oli laatia case-yritykselle markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena oli etsiä keinoja, joilla asiakkaat saataisiin houkuteltua juuri tämän yrityksen asiakkaiksi, lukuisten muiden saman alan yritysten joukosta. Markkinointisuunnitelma koostuu nykytila-analyyseista, strategian muodostamisesta, tavoitteiden asettamisesta ja toimenpiteiden suunnittelusta.
Teoriaosuudessa käsittelin markkinointia yleisesti, markkinoinnin toimintatapoja sekä markkinoinnin kilpailukeinoja ja suunnittelua. Kilpailukeinoissa perehdyttiin tuotteeseen, hintaan, saatavuuteen, markkinointiviestintään ja palveluun. Markkinoinnin suunnittelun osalta keskeisin asia on suunnitteluprosessi.
Empiirinen osio pohjautuu teoreettiseen osuuteen, sen laatimisessa hyödynnettiin työelämän edustajan sekä työntekijöiltä saatua tietoutta sekä kirjoittajan omia päätelmiä. Havaintojen perusteella Oulun Car-fixin kannattaa lisätä markkinointiviestintää ja markkinoida internetissä saadakseen näkyvyyttä yritykselle.