Ensiapukoulutus ja -opas peruskoulun opettajille
Heikkilä, Vili; Jarkia, Anton; Oikarinen, Aleksi; Veirto, Topi (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Heikkilä, Vili
Jarkia, Anton
Oikarinen, Aleksi
Veirto, Topi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005026807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005026807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tarpeenmukainen ensiapukoulutuspäivä Voisalmen ja Kesämäen peruskoulun opettajille sekä luoda kerätyn aineiston perusteella kohdennettu ensiapuopas Lappeenrannan opetustoimen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opettajien valmiutta toimia ensiaputilanteissa niin koulussa kuin koulun ulkopuolella ja parantaa näin peruskoulujen turvallisuutta.
Toteutuksessa käytettiin apuna alkukartoituskyselyä, jonka vastausten perusteella koulutuspäivässä läpi käytävät ensiapuharjoitteet suunniteltiin. Koulutuspäivän rasteiksi valikoituivat elvytys, haavanhoito, tajuttomuus ja kouristukset sekä nyrjähdysten hoito. Päivät sisälsivät ensiaputeoriaa ja käytännön harjoittelua. Ensiapukoulutuspäiviä pidettiin yhteensä kolme keväällä 2019. Opinnäytetyöhön sisältyi myös loppukysely, jossa opettajat pääsivät arvioimaan omaa ensiapuosaamistaan ja koulutuksen onnistumista. Molempiin kyselyihin vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymia. Jokainen koulutuspäivään osallistunut opettaja (n=37) antoi palautteen koulutuksesta. Palautteet analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen.
Koulutuspäivään osallistuneiden opettajien mielestä opinnäytetyössä toteutetun kaltainen koulutus on mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Tuloksista ilmenee, että ensiaputaidot paranevat harjoittelupäivän avulla. Niin suullisesta kuin kirjallisesta palautteesta käy ilmi, että ensiapuopetusta sisältäviä projekteja kannattaa toteuttaa jatkossakin. Tulosten perusteella ammattikorkeakoulun ja opetustoimen tulisi vastedes tehdä yhteistyötä ensiapukoulutusten järjestämisessä. Koulut saisivat henkilökunnalleen koulutuspäiviä, joita ammattikorkeakoulujen oppilaat voisivat sisällyttää opinnäytetöihinsä. Tämä lisäisi opettajien itsevarmuutta ja taitoja antaa ensiapua, mutta myös parantaisi ensihoitajaopiskelijoiden koulutuksellista osaamista.
Toteutuksessa käytettiin apuna alkukartoituskyselyä, jonka vastausten perusteella koulutuspäivässä läpi käytävät ensiapuharjoitteet suunniteltiin. Koulutuspäivän rasteiksi valikoituivat elvytys, haavanhoito, tajuttomuus ja kouristukset sekä nyrjähdysten hoito. Päivät sisälsivät ensiaputeoriaa ja käytännön harjoittelua. Ensiapukoulutuspäiviä pidettiin yhteensä kolme keväällä 2019. Opinnäytetyöhön sisältyi myös loppukysely, jossa opettajat pääsivät arvioimaan omaa ensiapuosaamistaan ja koulutuksen onnistumista. Molempiin kyselyihin vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymia. Jokainen koulutuspäivään osallistunut opettaja (n=37) antoi palautteen koulutuksesta. Palautteet analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen.
Koulutuspäivään osallistuneiden opettajien mielestä opinnäytetyössä toteutetun kaltainen koulutus on mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Tuloksista ilmenee, että ensiaputaidot paranevat harjoittelupäivän avulla. Niin suullisesta kuin kirjallisesta palautteesta käy ilmi, että ensiapuopetusta sisältäviä projekteja kannattaa toteuttaa jatkossakin. Tulosten perusteella ammattikorkeakoulun ja opetustoimen tulisi vastedes tehdä yhteistyötä ensiapukoulutusten järjestämisessä. Koulut saisivat henkilökunnalleen koulutuspäiviä, joita ammattikorkeakoulujen oppilaat voisivat sisällyttää opinnäytetöihinsä. Tämä lisäisi opettajien itsevarmuutta ja taitoja antaa ensiapua, mutta myös parantaisi ensihoitajaopiskelijoiden koulutuksellista osaamista.