Hammas Mehiläisen perehdytysoppaan suunnittelu ja käyttöönotto
Kuisma, Hanna-Leena (2020)
Kuisma, Hanna-Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hammas Mehiläinen. Hammas Mehiläinen oli aiemmin toiminut omana liiketoimintayksikkönään Mehiläinen Konserni Oy:ssä. Syksyllä 2019 Hammas Mehiläinen integrointiin tiiviimmin osaksi Mehiläisen Lääkärikeskus- ja Työelämäpalveluita. Yhdistymisen myötä konsernin palveluneuvojien työnkuva laajeni. Aiempi toimistotyöhön tehty perehdytyskoulutus Moodlessa ei enää palvellut muuttuneessa tilanteessa ja tarkoitus oli kehittää perehdytyskoulutusta palvelemaan paremmin nykytilaa. Tavoitteena oli tehdä kattava perehdytyskoulutus palveluneuvojille sekä yhtenäistää perehdytyskäytäntöjä ja tuoda kaikki toimistotyössä tarvittava ohjeistus helposti kaikkien saataville.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämisprojekti, jossa tehtiin laadullinen kyselytutkimus Hammas Mehiläisessä työskennelleille palveluneuvojille. Tutkimuksessa saatiin kehitysideoita uutta perehdytysmateriaalia varten ja kehittämiskohteita olivat vastaajat löytäneet myös muista käytännöistä. Kyselytutkimuksessa toivottiin selkeämpää jaottelua aiheisiin ja sitä, että kaikki materiaali löytyisi samasta paikasta. Vastaukset huomioitiin uutta perehdytyskoulutusta tehdessä. Uusi perehdytyskoulutus julkaistiin 1.1.2020. Julkaisun jälkeen perehdytyksestä lähetettiin vielä uusi kysely, jossa pyydettiin vastausta siihen, minkälainen uusi perehdytys on palveluneuvojien mielestä.
Uuteen perehdytyskoulutukseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä, tosin pieniä korjausehdotuksia kyselyssä saatiin. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa esille tulleita kehittämiskohteita on korjattu ja nykyiseen perehdytysmateriaaliin tehdään päivityksiä aina, kun tulee uusia ohjeistuksia.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämisprojekti, jossa tehtiin laadullinen kyselytutkimus Hammas Mehiläisessä työskennelleille palveluneuvojille. Tutkimuksessa saatiin kehitysideoita uutta perehdytysmateriaalia varten ja kehittämiskohteita olivat vastaajat löytäneet myös muista käytännöistä. Kyselytutkimuksessa toivottiin selkeämpää jaottelua aiheisiin ja sitä, että kaikki materiaali löytyisi samasta paikasta. Vastaukset huomioitiin uutta perehdytyskoulutusta tehdessä. Uusi perehdytyskoulutus julkaistiin 1.1.2020. Julkaisun jälkeen perehdytyksestä lähetettiin vielä uusi kysely, jossa pyydettiin vastausta siihen, minkälainen uusi perehdytys on palveluneuvojien mielestä.
Uuteen perehdytyskoulutukseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä, tosin pieniä korjausehdotuksia kyselyssä saatiin. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa esille tulleita kehittämiskohteita on korjattu ja nykyiseen perehdytysmateriaaliin tehdään päivityksiä aina, kun tulee uusia ohjeistuksia.