Liikenneopetuksen kehityskohteet : Vantaan ammattiopisto Varia
Numminen, Eveliina (2020)
Numminen, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306662
Tiivistelmä
Liikenneopetusala on jatkuvasti kehittyvä toimiala, johon vaikuttaa suuresti tekniikan kehittyminen sekä digitalisoituminen. Tietotekniikkaa käytetään tulevaisuudessa entistä enemmän hyväksi, mikä lisää kuljettajalta vaadittavia perustaitoja ajamisen ja kuormaamisen lisäksi. Nämä seikat on otettava huomioon jo koulutusvaiheessa, minkä vuoksi opinnäytetyön aiheeksi valikoitui liikenneopetuksen kehityskohteiden kartoittaminen.
Opinnäytetyössä perehdytään Vantaan ammattiopisto Varian kuljettajakoulutuksen toteuttamiseen sekä koulutukseen liittyviin haasteisiin. Tavoitteena oli tutkia liikenneopetuksen nykytilaa ja etsiä mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään ratkaisuja ja erilaisia toimintatapoja, joilla autokoulutoimintaa ammattiopistoissa voitaisiin kehittää toimivammaksi.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa kuljettajakoulutuksen toteutuksesta niin Variassa kuin kolmessa muussakin pääkaupunkiseudun ammattiopistossa. Tietoa kerättiin haastattelemalla ammattiopistojen henkilökuntaa. Opinnäytetyön alussa kerrotaan tarkemmin Variasta, jonka jälkeen perehdytään kuljettajakoulutuksen sisältöön. Tämän jälkeen syvennytään haastattelututkimukseen ja sen tuloksiin vertailun ja pohdinnan avulla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kuljettajakoulutus toteutetaan pääkaupunkiseudun ammattiopistoissa pääpiirteiltään hyvin yhtäläisesti muutamia pieniä eroja lukuun ottamatta. Yksi syy tähän on se, että Suomen lainsäädäntö määrittää pitkälti kuljettajakoulutuksen sisällön ja toteutuksen, josta koulut eivät oikein voi poiketa. Kehitettävää kuitenkin löytyi ja niihin löydettiin parannusehdotuksia. Näitä ovat muun muassa oppilaiden opastuksen lisääminen, opettajien välisen tiedonvälityksen parantaminen sekä ajotunteihin selkeä linjaus. The transport education sector is a constantly evolving industry, which is influenced by technological development and digitalization. In the future information technology will be used increasingly, which will increase the basic skills required of the driver, in addition to driving and loading. These aspects must be considered already during the training phase, which is why the topic of the thesis was chosen to identify the transport development objects.
The thesis focused on the implementation of driver training at Vantaa Vocational College Varia and the challenges related to training. The aim was to study the current state of transport education and to identify possible areas for improvement. The aim of this thesis was to find solutions and different ways of working to improve the functioning of driving school in vocational schools.
The work was carried out by collecting information on the implementation of driver training in Varia and at three other vocational colleges in the Helsinki area. The information was collected by interviewing the staff of vocational colleges. The thesis starts by introducing Varia, followed by the contents of driver training. After that, an insight is provided into the interview research and its results through comparison and reflection.
On the basis of the study, it can be concluded that driver training is very identical in the vocational colleges of the Helsinki area, with a few minor differences. One reason for this is that Finnish legislation mainly determines the content and execution of driver training, from which schools cannot deviate. However, there was room for improvement and some suggestions for improvement were found. These include among other things increasing student guidance, improving communication between teachers and clear alignment with driving lessons.
Opinnäytetyössä perehdytään Vantaan ammattiopisto Varian kuljettajakoulutuksen toteuttamiseen sekä koulutukseen liittyviin haasteisiin. Tavoitteena oli tutkia liikenneopetuksen nykytilaa ja etsiä mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään ratkaisuja ja erilaisia toimintatapoja, joilla autokoulutoimintaa ammattiopistoissa voitaisiin kehittää toimivammaksi.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa kuljettajakoulutuksen toteutuksesta niin Variassa kuin kolmessa muussakin pääkaupunkiseudun ammattiopistossa. Tietoa kerättiin haastattelemalla ammattiopistojen henkilökuntaa. Opinnäytetyön alussa kerrotaan tarkemmin Variasta, jonka jälkeen perehdytään kuljettajakoulutuksen sisältöön. Tämän jälkeen syvennytään haastattelututkimukseen ja sen tuloksiin vertailun ja pohdinnan avulla.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kuljettajakoulutus toteutetaan pääkaupunkiseudun ammattiopistoissa pääpiirteiltään hyvin yhtäläisesti muutamia pieniä eroja lukuun ottamatta. Yksi syy tähän on se, että Suomen lainsäädäntö määrittää pitkälti kuljettajakoulutuksen sisällön ja toteutuksen, josta koulut eivät oikein voi poiketa. Kehitettävää kuitenkin löytyi ja niihin löydettiin parannusehdotuksia. Näitä ovat muun muassa oppilaiden opastuksen lisääminen, opettajien välisen tiedonvälityksen parantaminen sekä ajotunteihin selkeä linjaus.
The thesis focused on the implementation of driver training at Vantaa Vocational College Varia and the challenges related to training. The aim was to study the current state of transport education and to identify possible areas for improvement. The aim of this thesis was to find solutions and different ways of working to improve the functioning of driving school in vocational schools.
The work was carried out by collecting information on the implementation of driver training in Varia and at three other vocational colleges in the Helsinki area. The information was collected by interviewing the staff of vocational colleges. The thesis starts by introducing Varia, followed by the contents of driver training. After that, an insight is provided into the interview research and its results through comparison and reflection.
On the basis of the study, it can be concluded that driver training is very identical in the vocational colleges of the Helsinki area, with a few minor differences. One reason for this is that Finnish legislation mainly determines the content and execution of driver training, from which schools cannot deviate. However, there was room for improvement and some suggestions for improvement were found. These include among other things increasing student guidance, improving communication between teachers and clear alignment with driving lessons.