Dewi-päivän tapahtumajärjestäjän opas
Hakulinen, Anna (2020)
Hakulinen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306612
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli luoda tilaajan vuosittaista tapahtumaa varten tapahtumajärjestäjän opas. Tilaajana toimii Turun alueella toimiva Eläinsuojeluyhdistys Dewi ry ja vuosittain järjestettävän tapahtuman nimi on Dewi-päivä. Oppaan avulla yhdistys toivoi saavansa selkeän pohjan Dewi-päivän järjestämiseen. Yhdistyksen tapahtumatiimissä tapahtuu vuosittain paljon vaihtelua, joten oppaan avulla tapahtuman suunnittelua ei tarvitsisi aina aloittaa alusta, vaan voisi seurata valmista pohjaa. Opinnäytetyön laajuuden varmistamiseksi oppaan lisäkriteeriksi otettin myös tapahtuman kehittäminen vuosi vuodelta paremmaksi ja toimivammaksi kokonaisuudeksi. Tämän lisäksi edellisen vuoden palautekyselyistä nousi esille markkinointiin liittyviä ongelmakohtia, joten niiden korjaaminen otettiin myös osaksi opasta.
Oppaan luominen aloitettiin perehtymällä onnistuneen tapahtuman luomisprosessin, hyväntekeväisyystapahtuman ominaispiirteisiin sekä markkinoinnin merkitykseen tapahtumatuotannossa. Lisäksi käytiin läpi havaintoja edellisen vuoden tapahtumasta, tutkittiin edellisen vuoden kyselytutkimuksen tuloksia sekä vertaisarvioitiin muita turkulaisia hyväntekeväisyystapahtumia.
Aiheeseen perehtymisen ja menetelmien avulla saatujen tulosten avulla luotiin opas, jossa annetaan konkreettisia kehitysehdotuksia tapahtuman kehittämiseen. Opas toimii samalla pohjana muiden saman kokoluokan tapahtumien järjestämiselle. Oppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman lukijaystävällinen, jotta sen ohjeiden seuraaminen olisi helppoa myös kokemattomallekin tapahtumajärjestäjälle.
Oppaan luominen aloitettiin perehtymällä onnistuneen tapahtuman luomisprosessin, hyväntekeväisyystapahtuman ominaispiirteisiin sekä markkinoinnin merkitykseen tapahtumatuotannossa. Lisäksi käytiin läpi havaintoja edellisen vuoden tapahtumasta, tutkittiin edellisen vuoden kyselytutkimuksen tuloksia sekä vertaisarvioitiin muita turkulaisia hyväntekeväisyystapahtumia.
Aiheeseen perehtymisen ja menetelmien avulla saatujen tulosten avulla luotiin opas, jossa annetaan konkreettisia kehitysehdotuksia tapahtuman kehittämiseen. Opas toimii samalla pohjana muiden saman kokoluokan tapahtumien järjestämiselle. Oppaasta on pyritty tekemään mahdollisimman lukijaystävällinen, jotta sen ohjeiden seuraaminen olisi helppoa myös kokemattomallekin tapahtumajärjestäjälle.