Tuotekuvien ja -videoiden hyödyntämisen vaikutus muodin verkkokaupan palautuksiin
Eggleton, Isabel (2020)
Eggleton, Isabel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296556
Tiivistelmä
Lähivuosina liiketoiminnassa näkyviä trendejä ovat olleet esimerkiksi globaalit markkinat, verkkokaupan yleistyminen ja ekologiset tekijät. Muodin verkkokaupassa ajankohtaisiksi aiheiksi ovat nousseet myös korkeat palautusprosentit ja ympäristöä kuormittava ostokäyttäytyminen. Tutkimuksen teoria pohjautuu aiheen uutuuden ja tiedon nopean vanhenemisen vuoksi suurimmaksi osalta verkkolähteisiin, joista enemmistö edustaa kansainvälisiä, englanninkielisiä lähteitä.
Opinnäytetyö käsittelee verkkokauppaostajien tapaa katsoa ja saada tuotekuvista informaatiota. Tuloksilla on tarkoitus antaa myös verkkokaupoille lisätietoa siitä, millaiset kuvamateriaalit tuovat asiakkaille lisäarvoa. Tiedon avulla yritys voi lisätä myyntiä ja vähentää mahdollisten palautusten määrää. Näin saadaan sekä asiakkaalle että yritykselle hyötyä, ja samalla myös edistetään kestävää kehitystä ja ympäristöystävällisyyttä.
Opinnäytetyön ja sen tutkimuksen suunnittelu ja aloitus on tapahtunut syksyllä 2019. Tutkimus itsessään on toteutettu vuoden 2020 keväällä. Tutkimus on enimmäkseen laadullinen, mutta taustalla on ollut myös kyselytutkimus, joka edustaa määrällistä tutkimustapaa. Tutkimuksessa käytetty kysely, jonka kautta on kerätty sekä kysely- että katseenseurantatutkimuksien tulokset, löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä. Kysely on ohjelmistonsa vuoksi esitetty opinnäytetyössä kuvakaappauksien avulla. Tutkimustulokset ja niiden analysointi löytyvät tuloksien ja pohdinnan luvuista.
Opinnäytetyö käsittelee verkkokauppaostajien tapaa katsoa ja saada tuotekuvista informaatiota. Tuloksilla on tarkoitus antaa myös verkkokaupoille lisätietoa siitä, millaiset kuvamateriaalit tuovat asiakkaille lisäarvoa. Tiedon avulla yritys voi lisätä myyntiä ja vähentää mahdollisten palautusten määrää. Näin saadaan sekä asiakkaalle että yritykselle hyötyä, ja samalla myös edistetään kestävää kehitystä ja ympäristöystävällisyyttä.
Opinnäytetyön ja sen tutkimuksen suunnittelu ja aloitus on tapahtunut syksyllä 2019. Tutkimus itsessään on toteutettu vuoden 2020 keväällä. Tutkimus on enimmäkseen laadullinen, mutta taustalla on ollut myös kyselytutkimus, joka edustaa määrällistä tutkimustapaa. Tutkimuksessa käytetty kysely, jonka kautta on kerätty sekä kysely- että katseenseurantatutkimuksien tulokset, löytyy opinnäytetyön lopusta liitteenä. Kysely on ohjelmistonsa vuoksi esitetty opinnäytetyössä kuvakaappauksien avulla. Tutkimustulokset ja niiden analysointi löytyvät tuloksien ja pohdinnan luvuista.