Selkäleikkauspotilaan preoperatiivisen ohjauksen kehittäminen
Kari, Nina (2020)
Kari, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296545
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää uusi toimintamalli selkäleikkauspotilaiden valmistautumiseen leikkaukseen ja ottaa se käyttöön lanneselän välilevytyrä- ja ahtaumaleikkauksiin tulevilla potilailla. Projektin aihevalinnan taustalla on käytännön työssä koettu tarve kehittää leikkaukseen tulevan potilaan ohjausta ja preoperatiivista hoitoprosessia. Tarve on tullut esiin hoidonsuunnittelussa leikkausaikojen siirtämisen / peruuntumisten aiheuttamasta ylimääräisestä työstä. Potilaat myös toivovat tietoa leikkausajasta mahdollisimman pian leikkauspäätöksen tekemisen jälkeen.
Projektissa kehitetiin kirjallisuuskatsauksen ja vertaisarviointi-menetelmän perusteella uusi, lean-ajatteluun pohjautuva toimintamalli selkäleikkaukseen tulevan potilaan preoperatiiviseen vaiheeseen. Uudessa toimintamallissa hoitaja katsoo yhdessä potilaan kanssa leikkausajan poliklinikkakäynnillä leikkauspäätöksen tekemisen jälkeen. Uusi toimintamalli edellyttää myös potilasohjauksen tehostamista, siksi yhtenä kehittämismenetelmänä käytettiin työkiertoa.
Tutkimuksessa seurattiin ennen suunniteltua leikkausta tapahtuvia leikkausaikojen peruuntumisia / siirtoja sekä niiden syitä strukturoidun havainnointilomakeen avulla. Seuranta toteutettiin kaksi kertaa: ennen uuden toimintamallin käyttöön ottoa ja uutta toimintamallia pilotoitaessa. Lisäksi neurokirurgian poliklinikalla kirjattiin pilotin ajan ylös uudessa toimintamallissa ilmenneitä ongelmia.
Tulosten perusteella peruuntumisten / siirtojen syiden pääluokat olivat potilaasta johtuva syy ja resurssista johtuva syy. Potilaasta johtuvia syitä olivat: ei leikkaustarvetta, annettu aika ei sovi, lääketieteellinen syy. Lääketieteellisiä syitä olivat: hammashoito kesken, perussairauksien huono hoitotasapaino, huono ihon kunto, äkillinen sairastuminen. Seurannassa ennen uuden toimintamallin käyttöönottoa 13 potilaan ja uuden toimintamallin pilotin aikana 7 potilaan leikkausaika peruuntui / siirtyi ennen suunniteltua leikkauspäivää. Uudessa toimintamallissa ilmenneitä ongelmia olivat mm. tilat, sähköiset työvälineet ja ajoittain puutteellinen sairaanhoitajaresurssi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjausta tehostamalla ja leikkauskelpoisuuden arvioimisella mahdollisimman varhaisessa vaiheessa voidaan mahdollisesti vähän vähentää ennen suunniteltua leikkauspäivää tapahtuvia siirtoja / peruuntumisia. Potilaat olivat tyytyväisiä, kun pääsivät mukaan leikkausajan suunnitteluun. Uusi toimintamalli päätettiin jättää käyttöön. The purpose of this study was to develop a new preoperative nursing care preparation protocol for spinal surgery patient and implement it for lumbar disk herniation and lumbar spinal stenosis patient treatment. There has been need to improve patient preoperative education and elective surgical procedures. This need has emerged in preoperative nursing process as extra work in cancellations and re-bookings before surgery. Patients also request to know surgery date as soon as possible after operation decision.
This project developed a new preoperative nursing care protocol of spine surgery patient treatment by using lean methods, literature reviews and peer reviews. In the new protocol nurse books the surgery date together with the patient at the outpatient clinic immediately after surgery decision. The new preoperative nursing care protocol requires more effective patient education. Therefore, one of the development methods was the job rotation.
The study monitored cancellations / transfers before elective surgery and its causes through a structured observation form. The monitoring was carried out in two phases; before piloting new process and during the piloting time. The problems in new process were recorded in the Neurosurgery outpatient clinic during the pilot.
According to the results the cancellations / transfers were based on reasons concerning the patient and resources. Reasons concerning the patient were: no need for surgery, booked surgery date was not suitable, surgical unsuitability. Surgical unsuitability were poor tooth condition, poor medical condition, poor skin condition, acute illness. In monitoring period before piloting; 13 patients and piloting time 7 patients were cancelled / transferred before the planned operating date. The identified problems in new process were; facilities, planning software and occasional lack of nursing resources.
As a conclusion; the number of cancellation / transfers before the booked surgery date can be slightly reduced by: improved patient education, assessing the operability at the earliest possible phase and by letting patient to be involved in booking the surgery date. Patients have been delighted to be involved in the planning of surgery date. The new preoperative nursing care preparation protocol has been decided to continue.
Projektissa kehitetiin kirjallisuuskatsauksen ja vertaisarviointi-menetelmän perusteella uusi, lean-ajatteluun pohjautuva toimintamalli selkäleikkaukseen tulevan potilaan preoperatiiviseen vaiheeseen. Uudessa toimintamallissa hoitaja katsoo yhdessä potilaan kanssa leikkausajan poliklinikkakäynnillä leikkauspäätöksen tekemisen jälkeen. Uusi toimintamalli edellyttää myös potilasohjauksen tehostamista, siksi yhtenä kehittämismenetelmänä käytettiin työkiertoa.
Tutkimuksessa seurattiin ennen suunniteltua leikkausta tapahtuvia leikkausaikojen peruuntumisia / siirtoja sekä niiden syitä strukturoidun havainnointilomakeen avulla. Seuranta toteutettiin kaksi kertaa: ennen uuden toimintamallin käyttöön ottoa ja uutta toimintamallia pilotoitaessa. Lisäksi neurokirurgian poliklinikalla kirjattiin pilotin ajan ylös uudessa toimintamallissa ilmenneitä ongelmia.
Tulosten perusteella peruuntumisten / siirtojen syiden pääluokat olivat potilaasta johtuva syy ja resurssista johtuva syy. Potilaasta johtuvia syitä olivat: ei leikkaustarvetta, annettu aika ei sovi, lääketieteellinen syy. Lääketieteellisiä syitä olivat: hammashoito kesken, perussairauksien huono hoitotasapaino, huono ihon kunto, äkillinen sairastuminen. Seurannassa ennen uuden toimintamallin käyttöönottoa 13 potilaan ja uuden toimintamallin pilotin aikana 7 potilaan leikkausaika peruuntui / siirtyi ennen suunniteltua leikkauspäivää. Uudessa toimintamallissa ilmenneitä ongelmia olivat mm. tilat, sähköiset työvälineet ja ajoittain puutteellinen sairaanhoitajaresurssi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjausta tehostamalla ja leikkauskelpoisuuden arvioimisella mahdollisimman varhaisessa vaiheessa voidaan mahdollisesti vähän vähentää ennen suunniteltua leikkauspäivää tapahtuvia siirtoja / peruuntumisia. Potilaat olivat tyytyväisiä, kun pääsivät mukaan leikkausajan suunnitteluun. Uusi toimintamalli päätettiin jättää käyttöön.
This project developed a new preoperative nursing care protocol of spine surgery patient treatment by using lean methods, literature reviews and peer reviews. In the new protocol nurse books the surgery date together with the patient at the outpatient clinic immediately after surgery decision. The new preoperative nursing care protocol requires more effective patient education. Therefore, one of the development methods was the job rotation.
The study monitored cancellations / transfers before elective surgery and its causes through a structured observation form. The monitoring was carried out in two phases; before piloting new process and during the piloting time. The problems in new process were recorded in the Neurosurgery outpatient clinic during the pilot.
According to the results the cancellations / transfers were based on reasons concerning the patient and resources. Reasons concerning the patient were: no need for surgery, booked surgery date was not suitable, surgical unsuitability. Surgical unsuitability were poor tooth condition, poor medical condition, poor skin condition, acute illness. In monitoring period before piloting; 13 patients and piloting time 7 patients were cancelled / transferred before the planned operating date. The identified problems in new process were; facilities, planning software and occasional lack of nursing resources.
As a conclusion; the number of cancellation / transfers before the booked surgery date can be slightly reduced by: improved patient education, assessing the operability at the earliest possible phase and by letting patient to be involved in booking the surgery date. Patients have been delighted to be involved in the planning of surgery date. The new preoperative nursing care preparation protocol has been decided to continue.