Optimointi logistiikan kuormansuunnittelussa : R2-Optimointipalvelun kehittäminen Tuoretie Oy:lle
Litmanen, Joona (2020)
Litmanen, Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296540
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Tuoretie Oy:n logistiikan toiminnanohjausjärjestelmään ja sen alla toimivaan R2-SiSu-järjestelmän simulointi ja suunnittelukokonaisuuteen sekä optimointipalveluun. Ohjelman tarjosi Procomp Solutions Oy, jonka kanssa toimittiin yhteistyössä. R2-Optimointi on automatisoitu tekoälyyn perustuva laskentapalvelu, jonka yhtenä tehtävänä on muodostaa logistiikkakuormia. Palvelu oli tarkoitus ottaa käyttöön kuljetussuunnittelijan kuormansuunnitteluun, jossa reititetään asiakkaiden tilauksia. Optimointi tukisi kuormansuunnittelua vaihtoehtoisilla reiteillä, jotka palvelu on laskenut mahdollisimman kustannustehokkaaksi.
Työssä syvennyttiin R2-Optimoinnin perusteisiin ja järjestelmän rakenteisiin. Optimoinnin teoriaosassa käytiin läpi muuttujia, joita palvelu ottaa huomioon kuormia perustaessa. Tilausrivejä voitiin optimoida kolmella ja kuormia kahdella tavalla. Pääsääntöisesti testauksissa käytettiin uusia kuormia perustavia Optimoi autoille -valintaa.
Ohjelmistotestauksissa annettiin optimointipalvelulle tietty määrä autoja ja tilauksia
käsiteltäväksi. Testivaiheet tehtiin kolmessa osassa, niissä lisättiin jokaisessa vaiheessa tilausrivien määrää sitä mukaan, kuinka optimointi suoriutui. Kuormia verrattiin Tuoretie Oy:n alkuvuoden jo ajettuihin kuljetussuunnittelijan tekemiin kuormiin ja palvelun optimoituihin kuormiin. Testauksen aikana muuttamalla eri optimointiasetuksia saatiin erinäköisiä lopputuloksia aikaiseksi. Näillä testattiin optimointipalvelun toimivuutta ja suorituskykyä.
Tuloksista katsottiin, montako kuormaa optimointipalvelu teki. Kuormista kirjattiin tulokset taulukoihin kokonaiskilometreistä ja ajoista. Näitä tuloksia verrattiin suunnittelijan tekemiin kuormiin ja pohdittiin kustannustehokkainta vaihtoehtoa. Testauksien alkuvaiheessa tulokset olivat samanlaisia. Testauksien edetessä ja tilausten kasvaessa verrattavat tulokset muuttuivat keskenään. Optimointitestauksista otettiin toimintatilanteita ylös, jotka voidaan toistaa ja tarkistaa optimointipalvelun lokeista. Työn lopputuloksena tehtiin kehitysmäärityslista palvelun kehittämiseksi ohjelman tarjoajalle.
Työssä syvennyttiin R2-Optimoinnin perusteisiin ja järjestelmän rakenteisiin. Optimoinnin teoriaosassa käytiin läpi muuttujia, joita palvelu ottaa huomioon kuormia perustaessa. Tilausrivejä voitiin optimoida kolmella ja kuormia kahdella tavalla. Pääsääntöisesti testauksissa käytettiin uusia kuormia perustavia Optimoi autoille -valintaa.
Ohjelmistotestauksissa annettiin optimointipalvelulle tietty määrä autoja ja tilauksia
käsiteltäväksi. Testivaiheet tehtiin kolmessa osassa, niissä lisättiin jokaisessa vaiheessa tilausrivien määrää sitä mukaan, kuinka optimointi suoriutui. Kuormia verrattiin Tuoretie Oy:n alkuvuoden jo ajettuihin kuljetussuunnittelijan tekemiin kuormiin ja palvelun optimoituihin kuormiin. Testauksen aikana muuttamalla eri optimointiasetuksia saatiin erinäköisiä lopputuloksia aikaiseksi. Näillä testattiin optimointipalvelun toimivuutta ja suorituskykyä.
Tuloksista katsottiin, montako kuormaa optimointipalvelu teki. Kuormista kirjattiin tulokset taulukoihin kokonaiskilometreistä ja ajoista. Näitä tuloksia verrattiin suunnittelijan tekemiin kuormiin ja pohdittiin kustannustehokkainta vaihtoehtoa. Testauksien alkuvaiheessa tulokset olivat samanlaisia. Testauksien edetessä ja tilausten kasvaessa verrattavat tulokset muuttuivat keskenään. Optimointitestauksista otettiin toimintatilanteita ylös, jotka voidaan toistaa ja tarkistaa optimointipalvelun lokeista. Työn lopputuloksena tehtiin kehitysmäärityslista palvelun kehittämiseksi ohjelman tarjoajalle.