Yrityspalveluiden markkinointisuunnitelma käytännön työkaluna Kuntokompassin liiketoiminnan laajentamiseksi
Kyyhkynen, Mikko (2020)
Kyyhkynen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296531
Tiivistelmä
Kuntokompassi on liikunta-alalla toimiva yritys, joka tuottaa henkilökohtaisia valmennus- ja fysioterapiapalveluita yksityisille kuluttajille. Kuntokompassin tarjontaan kuuluvat myös yksityisille kuluttajille suunnatut verkkovalmennukset. Kuntokompassin on tarkoitus laajentaa toimialansa koskemaan myös yrityksille tarjottavia palveluita. Yrityspalveluiden tuottamiseen, sekä toteuttamiseen pyritään hyödyntämään yrityksen strategian ja vision mukaisia toimia. Yrityspalvelut on tarkoitus lanseerata käyttöön vuoden 2020 aikana. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli tehdä Kuntokompassille uuden liiketoiminnan osa-alueen lanseeraamisvaiheen avuksi käyttöönotettava markkinointisuunnitelma. Kehittämishanke on tehty toimeksiantona Kuntokompassille.
Projektiin osallistuivat yrityksen omistaja-osakkaista, sekä työntekijöistä koottu seitsemän henkilön projektiryhmä. Työ syntyi vaihe vaiheelta tässä kehittämistyössä kuvattua tietoperustaa hyödyntäen. Työssä on hyödynnetty myös yrityksen omaa tietoa ja hankittua osaamista markkinointiin, sekä myyntiin liittyen. Uuden palvelumallin toimivuutta testataan pilottiyritysten avulla. Pilottihankkeet ovat vielä kesken, joten niiden tuloksia ei ole saatu mukaan tähän työhön. Pilotit tulevat päätökseen vuoden 2020 aikana.
Kehittämishankkeen työn tuloksena syntyi yrityspalveluiden markkinointisuunnitelma. Samassa yhteydessä tehtiin liiketoimintasuunnitelma liikeidean esittelemiseksi. Markkinointisuunnitelma toimii yrityksen käytännön työkaluna. Sen avulla voidaan huolehtia, että markkinointi saadaan kohdistettua oikein, tehdyt toimenpiteet ovat tehokkaita ja tavoitteiden toteutumiselle voidaan määritellä seurantaa. Suunnitelmassa kuvataan yrityksen nykytilaa, sekä tavoitteita ja eritellään ne toimenpiteet, joiden avulla kasvua pyritään saavuttamaan. Projektiryhmä päivittää markkinointisuunnitelmaa pilottihankkeiden valmistuessa, sekä jatkossa aina säännöllisin väliajoin. Projektiryhmä työskentely koettiin tehokkaaksi, sekä toimivaksi ja sitä on tarkoitus hyödyntää Kuntokompassilla myös jatkossa.
Projektiin osallistuivat yrityksen omistaja-osakkaista, sekä työntekijöistä koottu seitsemän henkilön projektiryhmä. Työ syntyi vaihe vaiheelta tässä kehittämistyössä kuvattua tietoperustaa hyödyntäen. Työssä on hyödynnetty myös yrityksen omaa tietoa ja hankittua osaamista markkinointiin, sekä myyntiin liittyen. Uuden palvelumallin toimivuutta testataan pilottiyritysten avulla. Pilottihankkeet ovat vielä kesken, joten niiden tuloksia ei ole saatu mukaan tähän työhön. Pilotit tulevat päätökseen vuoden 2020 aikana.
Kehittämishankkeen työn tuloksena syntyi yrityspalveluiden markkinointisuunnitelma. Samassa yhteydessä tehtiin liiketoimintasuunnitelma liikeidean esittelemiseksi. Markkinointisuunnitelma toimii yrityksen käytännön työkaluna. Sen avulla voidaan huolehtia, että markkinointi saadaan kohdistettua oikein, tehdyt toimenpiteet ovat tehokkaita ja tavoitteiden toteutumiselle voidaan määritellä seurantaa. Suunnitelmassa kuvataan yrityksen nykytilaa, sekä tavoitteita ja eritellään ne toimenpiteet, joiden avulla kasvua pyritään saavuttamaan. Projektiryhmä päivittää markkinointisuunnitelmaa pilottihankkeiden valmistuessa, sekä jatkossa aina säännöllisin väliajoin. Projektiryhmä työskentely koettiin tehokkaaksi, sekä toimivaksi ja sitä on tarkoitus hyödyntää Kuntokompassilla myös jatkossa.