Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tekstitysvelvollisuuden toteutuminen kotimaisissa televisio-ohjelmissa tekstityksen käyttäjien näkökulmasta
Kiuru, Salla; Koivukoski, Keela; Rantanen, Katariina (2020)
Kiuru, Salla
Koivukoski, Keela
Rantanen, Katariina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296518
Tiivistelmä
Kiuru Salla, Koivukoski Keela & Rantanen Katariina
Tekstitysvelvollisuuden toteutuminen kotimaisissa televisio-ohjelmissa teksti-tyksen käyttäjien näkökulmasta
44 sivua ja 1 liite
04/2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekstitysvelvollisuuden toteutumista kotimaisissa televisio-ohjelmissa ja tekstityksen laatua eri televisiokanavilla. Selvitys tehtiin tekstityksen käyttäjien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin verkkokyselynä Webropol-alustalla tammikuussa 2020. Kysely oli tarkoitettu tekstityksen käyttäjille, eli kuulovammaisille, puhe-vammaisille, maahanmuuttajille ja ikäihmisille. Kysely oli saatavilla sekä suo-meksi että selkokielellä. Erilaisiin järjestöihin otettiin yhteyttä, jotta kyselyyn saataisiin mahdollisimman paljon vastaajia. Järjestöt, valittiin sen perusteella, keiden avulla saavutettaisiin mahdollisimman suuri määrä potentiaalisia vas-taajia kyselyn kohderyhmästä.
Opinnäytetyön aineisto analysoitiin tilastollisesti kuvaavalla analysointimene-telmällä. Kyselyyn vastasi yhteensä 137 henkilöä, joista 90 % oli kuulovam-maisia. Suurin osa vastaajista (79 %) kertoi käyttävänsä tekstitystä kuulemisen tukena.
Saatujen tulosten mukaan Yleisradiolla tekstitysvelvollisuus toteutuu kanavista parhaiten ja tekstitys on laadukkaampaa verrattuna kaupallisiin kanaviin. Teks-tityksen käyttäjät moittivat erityisesti automaattitekstitystä, jonka kehityksessä he eivät olleet huomanneet parannusta vuosiin. Käyttäjät kritisoivat suorista lähe-tyksistä puuttuvaa tekstitystä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että käyttäjien mielestä on vaikeaa laittaa tekstitys päälle. Ohjelmien valitsemista vaikeutti se, ettei missään ei ole nettisivua tai muuta vastaavaa, josta näkisi keskitetysti mis-sä ohjelmissa on tekstitys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, ettei tekstitysvelvollisuus toteudu tällä hetkellä tekstityksen käyttäjien mielestä. Ongelmia on tekstityksen laadussa, saatavuudesta ja tekstityksestä tiedottamisesta eri kanavilla.
Asiasanat: tekstitysvelvollisuus, tekstitys, ohjelmatekstitys, kyselytutkimus, saa-vutettavuus, yhdenvertaisuus
Tekstitysvelvollisuuden toteutuminen kotimaisissa televisio-ohjelmissa teksti-tyksen käyttäjien näkökulmasta
44 sivua ja 1 liite
04/2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekstitysvelvollisuuden toteutumista kotimaisissa televisio-ohjelmissa ja tekstityksen laatua eri televisiokanavilla. Selvitys tehtiin tekstityksen käyttäjien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin verkkokyselynä Webropol-alustalla tammikuussa 2020. Kysely oli tarkoitettu tekstityksen käyttäjille, eli kuulovammaisille, puhe-vammaisille, maahanmuuttajille ja ikäihmisille. Kysely oli saatavilla sekä suo-meksi että selkokielellä. Erilaisiin järjestöihin otettiin yhteyttä, jotta kyselyyn saataisiin mahdollisimman paljon vastaajia. Järjestöt, valittiin sen perusteella, keiden avulla saavutettaisiin mahdollisimman suuri määrä potentiaalisia vas-taajia kyselyn kohderyhmästä.
Opinnäytetyön aineisto analysoitiin tilastollisesti kuvaavalla analysointimene-telmällä. Kyselyyn vastasi yhteensä 137 henkilöä, joista 90 % oli kuulovam-maisia. Suurin osa vastaajista (79 %) kertoi käyttävänsä tekstitystä kuulemisen tukena.
Saatujen tulosten mukaan Yleisradiolla tekstitysvelvollisuus toteutuu kanavista parhaiten ja tekstitys on laadukkaampaa verrattuna kaupallisiin kanaviin. Teks-tityksen käyttäjät moittivat erityisesti automaattitekstitystä, jonka kehityksessä he eivät olleet huomanneet parannusta vuosiin. Käyttäjät kritisoivat suorista lähe-tyksistä puuttuvaa tekstitystä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että käyttäjien mielestä on vaikeaa laittaa tekstitys päälle. Ohjelmien valitsemista vaikeutti se, ettei missään ei ole nettisivua tai muuta vastaavaa, josta näkisi keskitetysti mis-sä ohjelmissa on tekstitys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, ettei tekstitysvelvollisuus toteudu tällä hetkellä tekstityksen käyttäjien mielestä. Ongelmia on tekstityksen laadussa, saatavuudesta ja tekstityksestä tiedottamisesta eri kanavilla.
Asiasanat: tekstitysvelvollisuus, tekstitys, ohjelmatekstitys, kyselytutkimus, saa-vutettavuus, yhdenvertaisuus