Kiinteistön ylläpidon toimintamallin kehittäminen: Case Restel Oy
Bergman, Petri (2020)
Bergman, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296424
Tiivistelmä
Kiinteistön ylläpidolla vaikutetaan kiinteistöjen elinkaaren pituuteen, käytettävyyteen, toimintavarmuuteen ja turvallisuuteen. Kiinteistöjen ylläpito on yleensä useimpien yritysten ydinliiketoimintaa tukevaa toimintaa.
Kiinteistöjenhuolto on toimintaa, jolla säännöllisesti pidetään kiinteistön olosuhteet, järjestelmät, siivous, jätehuolto ja ulkoalueet toimintakunnossa ja turvallisena sekä huolehditaan mahdollisten viallisten rakenteiden tai asioiden korjaamisesta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kiinteistön ylläpidon toimintamalli toimeksiantajan hallitsemille ja käyttämille kiinteistöille, joita on useita kymmeniä. Toimeksiantajana toimii merkittävä ravintola-alan yritys, jonka liiketoiminnan turvaamiseksi on varmistettava, että ravintolat pysyvät auki ja toimintakuntoisina ja asiakkaille ja työntekijöille turvallisina. Ravintoloiden henkilökunta on palvelualan ammattilaisia, joiden työnkuva tai osaaminen eivät pidä sisällään kiinteistöjen ylläpidon osaamista. Siksi onkin erityisen tärkeää, että ravintoloiden johto voi luottaa siihen, että kiinteistöjen ylläpidon toimintamalli on hyvin organisoitu ja toimii riittävän tehokkaasti liiketoiminnan turvaamiseksi vuoden jokaisena päivänä.
Työssä käsitellään kiinteistöjen ylläpidon ja -huollon peruskäsitteitä sekä kilpailutusprosessia.
Työn tuloksena on syntynyt toimeksiantajayritykselle kiinteistön ylläpitomalli.
Kiinteistöjenhuolto on toimintaa, jolla säännöllisesti pidetään kiinteistön olosuhteet, järjestelmät, siivous, jätehuolto ja ulkoalueet toimintakunnossa ja turvallisena sekä huolehditaan mahdollisten viallisten rakenteiden tai asioiden korjaamisesta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kiinteistön ylläpidon toimintamalli toimeksiantajan hallitsemille ja käyttämille kiinteistöille, joita on useita kymmeniä. Toimeksiantajana toimii merkittävä ravintola-alan yritys, jonka liiketoiminnan turvaamiseksi on varmistettava, että ravintolat pysyvät auki ja toimintakuntoisina ja asiakkaille ja työntekijöille turvallisina. Ravintoloiden henkilökunta on palvelualan ammattilaisia, joiden työnkuva tai osaaminen eivät pidä sisällään kiinteistöjen ylläpidon osaamista. Siksi onkin erityisen tärkeää, että ravintoloiden johto voi luottaa siihen, että kiinteistöjen ylläpidon toimintamalli on hyvin organisoitu ja toimii riittävän tehokkaasti liiketoiminnan turvaamiseksi vuoden jokaisena päivänä.
Työssä käsitellään kiinteistöjen ylläpidon ja -huollon peruskäsitteitä sekä kilpailutusprosessia.
Työn tuloksena on syntynyt toimeksiantajayritykselle kiinteistön ylläpitomalli.