Ennakkoluuloja rikkomassa : Toiminnallinen opinnäytetyö
Hämäläinen, Marja; Korppi, Tiia (2020)
Hämäläinen, Marja
Korppi, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286397
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lieventää sairaanhoitajaopiskelijoiden ennakkoluuloja ja pelkoja skitsofreniapotilaita kohtaan sekä helpottaa heidän tulevia potilaskohtaamisia.
Opinnäytetyön teoriaosassa avataan mielenterveyden, skitsofrenian ja psykoosin käsitteitä ja käsitellään skitsofreniaa sairastaviin kohdistuvia ennakkoluuloja ja niiden vaikutusta kohtaamisiin. Teoriassa tuodaan esiin mitä kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa skitsofreniapotilaan kanssa tulee ottaa huomioon. Osalla opiskelijoista on negatiivisia ennakkokäsityksiä skitsofreenikoista, mitkä usein liittyvät pelkoon ja tietämättömyyteen sekä median luomaan kuvaan. Opiskelijoilla on tutkittu olevan virheellisiä ajatuksia psyykkisten sairauksien synnystä, hoidosta ja itse sairastuneista. Aiemmilla kokemuksilla mielen sairauksista on valtava merkitys asenteisiin. Suurimmat ennakkoluulot ovat opiskelijoilla, joilla ei ole lähipiirissään psyykkisesti sairastuneita. Koulussa saatu opetus ja omakohtaiset kokemukset lieventävät pelkoja ja ennakkoluuloja.
Toiminnallisena osuutena tuotettiin animaatio. Animaation tavoitteena oli luoda tiivis kokonaisuus ennakkoluuloista ja niiden vaikutuksista skitsofreniaa sairastavaan potilaaseen sekä tuoda esiin mitä onnistuneessa kohtaamisessa tulee ottaa huomioon. Opetuksen siirtyessä yhä enemmän verkkoon kasvaa opiskelijoilla vastuu omasta oppimisestaan. Positiivisena asiana videopedagogiikassa voidaan nähdä se, että videoiden katsominen tukee opiskelijoiden oppimista. Videoita voidaan toistaa, pysäyttää ja niihin voi palata uudestaan. Niitä voidaan myös hyödyntää tulevaan luentoon virittäytymisessä sekä kokeisiin kertaamisessa. Negatiivista on fyysisen läsnäolon puute. Jos opetus on kokonaan tallenteiden varassa ei opiskelijalla ole mahdollisuutta käydä kasvotusten keskustelua reaaliajassa.
Valmiin opinnäytetyön hyödynsaajat ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat ja kaikki mielenterveystyöstä kiinnostuneet. Onnistuneesta potilaskohtaamisesta tulee ennen kaikkea hyötymään skitsofreniaa sairastavat ja muut mielenterveyspotilaat.
Ohjaaminen ja vuorovaikutustaidot ovat suuri osa sairaanhoitotyötä sekä potilasturvallisuutta. Jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi ja kuulluksi juuri sellaisena kuin on. Kohdataan siis ihminen ihmisenä.
Opinnäytetyön teoriaosassa avataan mielenterveyden, skitsofrenian ja psykoosin käsitteitä ja käsitellään skitsofreniaa sairastaviin kohdistuvia ennakkoluuloja ja niiden vaikutusta kohtaamisiin. Teoriassa tuodaan esiin mitä kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa skitsofreniapotilaan kanssa tulee ottaa huomioon. Osalla opiskelijoista on negatiivisia ennakkokäsityksiä skitsofreenikoista, mitkä usein liittyvät pelkoon ja tietämättömyyteen sekä median luomaan kuvaan. Opiskelijoilla on tutkittu olevan virheellisiä ajatuksia psyykkisten sairauksien synnystä, hoidosta ja itse sairastuneista. Aiemmilla kokemuksilla mielen sairauksista on valtava merkitys asenteisiin. Suurimmat ennakkoluulot ovat opiskelijoilla, joilla ei ole lähipiirissään psyykkisesti sairastuneita. Koulussa saatu opetus ja omakohtaiset kokemukset lieventävät pelkoja ja ennakkoluuloja.
Toiminnallisena osuutena tuotettiin animaatio. Animaation tavoitteena oli luoda tiivis kokonaisuus ennakkoluuloista ja niiden vaikutuksista skitsofreniaa sairastavaan potilaaseen sekä tuoda esiin mitä onnistuneessa kohtaamisessa tulee ottaa huomioon. Opetuksen siirtyessä yhä enemmän verkkoon kasvaa opiskelijoilla vastuu omasta oppimisestaan. Positiivisena asiana videopedagogiikassa voidaan nähdä se, että videoiden katsominen tukee opiskelijoiden oppimista. Videoita voidaan toistaa, pysäyttää ja niihin voi palata uudestaan. Niitä voidaan myös hyödyntää tulevaan luentoon virittäytymisessä sekä kokeisiin kertaamisessa. Negatiivista on fyysisen läsnäolon puute. Jos opetus on kokonaan tallenteiden varassa ei opiskelijalla ole mahdollisuutta käydä kasvotusten keskustelua reaaliajassa.
Valmiin opinnäytetyön hyödynsaajat ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijat ja kaikki mielenterveystyöstä kiinnostuneet. Onnistuneesta potilaskohtaamisesta tulee ennen kaikkea hyötymään skitsofreniaa sairastavat ja muut mielenterveyspotilaat.
Ohjaaminen ja vuorovaikutustaidot ovat suuri osa sairaanhoitotyötä sekä potilasturvallisuutta. Jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi ja kuulluksi juuri sellaisena kuin on. Kohdataan siis ihminen ihmisenä.