Markkinointistrategia EKLU Ry:lle
Lainio, Hannes (2020)
Lainio, Hannes
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286354
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin markkinointistrategia Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu Ry:lle eli EKLU:lle. EKLU on maakunnallinen hyvinvoinnin ja liikuntakasvatuksen toimija, jolla on pitkät perinteet urheilutapahtumien, työhyvinvoinnin ja liikuntakasvatuksen saralla. Tavoitteena EKLU:n toiminnassa on parantaa maakunnan asukkaiden hyvinvointia sekä tietoutta liikunnasta. EKLU pyörittää myös valtakunnallista urheiluakatemiatoimintaa Etelä-Karjalan alueella, minkä tavoitteena on auttaa nuoria yhdistämään huippu-urheilu ja opiskeluelämä.
Työ käsittelee markkinoinnin teoriaa, markkinointistrategiaa ja sen osia. Lisäksi teoriaosuus käsittelee urheilu- ja nonprofit-yhdistysten liiketoimintaa, markkinointia sekä niiden erityispiirteitä.
Empiirinen osio käsittelee EKLU:n tämän hetkistä tilannetta, toimintaan vaikuttavia tekijöitä sekä markkinointistrategian muodostamisprosessin kulkua. Empiirisen osion loppuosa käsittelee empirian tuloksena syntynyttä markkinointistrategiaa. Markkinointistrategian tuloksena syntyneet segmentit ja niihin käytettävät viestinnälliset keinot käsitellään myös empiirisessä osiossa.
Prosessissa syntynyt markkinointistrategia tarjoaa yhdistykselle hyvän pohjan tulevaisuuden markkinointisuunnitelmien muodostamiseen ja toteuttamiseen.
Työ käsittelee markkinoinnin teoriaa, markkinointistrategiaa ja sen osia. Lisäksi teoriaosuus käsittelee urheilu- ja nonprofit-yhdistysten liiketoimintaa, markkinointia sekä niiden erityispiirteitä.
Empiirinen osio käsittelee EKLU:n tämän hetkistä tilannetta, toimintaan vaikuttavia tekijöitä sekä markkinointistrategian muodostamisprosessin kulkua. Empiirisen osion loppuosa käsittelee empirian tuloksena syntynyttä markkinointistrategiaa. Markkinointistrategian tuloksena syntyneet segmentit ja niihin käytettävät viestinnälliset keinot käsitellään myös empiirisessä osiossa.
Prosessissa syntynyt markkinointistrategia tarjoaa yhdistykselle hyvän pohjan tulevaisuuden markkinointisuunnitelmien muodostamiseen ja toteuttamiseen.