Tapahtumatuottajien suhtautuminen ilmapalloihin: case Ilmapallokeskuksen tuotteet ja palvelut
Koponen, Riina (2020)
Koponen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286331
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumatuottajien suhtautumista ilmapalloihin, ja niiden merkityksiin ja käyttötarkoituksiin tapahtumissa. Lisäksi työssä selvitettiin asiakkaiden mielikuvia suhteessa esimerkkitapaus Ilmapallokeskuksen tuotteisiin ja palveluihin, sekä pohdittiin, kuinka yhteistyötä voidaan parantaa entisestään.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Aineisto on hankittu kyselyllä sekä puolistrukturoidulla ja strukturoidulla haastattelulla. Kyselyllä selvitettiin yleisesti tapahtumatuottajien mielikuvia ilmapalloista ja ilmapallotoimittajista. Ilmapallokeskuksen edustajan haastattelulla selvitettiin työn lähtötilannetta, ja tapahtumatuotantotoimistojen haastatteluilla selvitettiin ajatuksia Ilmapallokeskuksen toiminnasta, ja siitä, miten yhteistyötä voisi vielä syventää. Työn teoreettinen viitekehys koostuu tapahtumatuotannon määritelmästä, ilmapalloista somisteina sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimus osoitti, että ilmapallot ja niiden merkitykset tapahtumissa jakaa mielipiteitä. Osa pitää ilmapalloja lapsellisina ja epäammattimaisina elementteinä. Osa sen sijaan näyttävinä, kustannustehokkaina ja monikäyttöisinä elementteinä.
Tutkimuksen tuloksena esiin nousi kolme selkeää kokonaisuutta, joiden pohjalta Ilmapallokeskukselle on muodostettu kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Nämä kolme kokonaisuutta ovat referenssit sosiaalisessa mediassa, innovatiivisuuden lisääminen ilmapallojen käytössä ja viestintä ilmapallojen ekologisuudesta. Referenssit koettiin tärkeiksi, sillä monesti ei edes tiedetä, mitä kaikkea on mahdollista toteuttaa ja tilata. Nykyiset referenssit eivät ole tavoittaneet asiakkaita niin laajalti, kuin mitä potentiaalia on. Innovatiivisuus liittyy vahvasti edelliseen, mutta hieman pidemmälle vietynä. Erityisesti tapahtumatuotantotoimistot toivoivat innovatiivisuutta ja maailmalta tuotuja uusia ideoita. Uusia ideoita kaivataan jatkuvasti, ja maailmalla tehdään vielä enemmän kuin mitä Suomessa. Vastuullisuus on kolmas suurimmista kokonaisuuksista. Vastuullisuus on yksi puhuttavimmista asioista tänä päivänä ja tapahtumiin toivotaan vastuullisia elementtejä. Tutkimuksesta selvisi, että osa tietää Ilmapallokeskuksen ilmapallojen olevan maatuvaa luonnonkumia - osa selkeästi ei.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Aineisto on hankittu kyselyllä sekä puolistrukturoidulla ja strukturoidulla haastattelulla. Kyselyllä selvitettiin yleisesti tapahtumatuottajien mielikuvia ilmapalloista ja ilmapallotoimittajista. Ilmapallokeskuksen edustajan haastattelulla selvitettiin työn lähtötilannetta, ja tapahtumatuotantotoimistojen haastatteluilla selvitettiin ajatuksia Ilmapallokeskuksen toiminnasta, ja siitä, miten yhteistyötä voisi vielä syventää. Työn teoreettinen viitekehys koostuu tapahtumatuotannon määritelmästä, ilmapalloista somisteina sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimus osoitti, että ilmapallot ja niiden merkitykset tapahtumissa jakaa mielipiteitä. Osa pitää ilmapalloja lapsellisina ja epäammattimaisina elementteinä. Osa sen sijaan näyttävinä, kustannustehokkaina ja monikäyttöisinä elementteinä.
Tutkimuksen tuloksena esiin nousi kolme selkeää kokonaisuutta, joiden pohjalta Ilmapallokeskukselle on muodostettu kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Nämä kolme kokonaisuutta ovat referenssit sosiaalisessa mediassa, innovatiivisuuden lisääminen ilmapallojen käytössä ja viestintä ilmapallojen ekologisuudesta. Referenssit koettiin tärkeiksi, sillä monesti ei edes tiedetä, mitä kaikkea on mahdollista toteuttaa ja tilata. Nykyiset referenssit eivät ole tavoittaneet asiakkaita niin laajalti, kuin mitä potentiaalia on. Innovatiivisuus liittyy vahvasti edelliseen, mutta hieman pidemmälle vietynä. Erityisesti tapahtumatuotantotoimistot toivoivat innovatiivisuutta ja maailmalta tuotuja uusia ideoita. Uusia ideoita kaivataan jatkuvasti, ja maailmalla tehdään vielä enemmän kuin mitä Suomessa. Vastuullisuus on kolmas suurimmista kokonaisuuksista. Vastuullisuus on yksi puhuttavimmista asioista tänä päivänä ja tapahtumiin toivotaan vastuullisia elementtejä. Tutkimuksesta selvisi, että osa tietää Ilmapallokeskuksen ilmapallojen olevan maatuvaa luonnonkumia - osa selkeästi ei.