Laatukäsikirjan päivittäminen : Finlon Oy
Nurmi, Rami (2020)
Nurmi, Rami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää yrityksen vanha ja puutteellinen laatukäsikirja toimivaksi työkaluksi jokapäiväisten laadunhallinnallisten asioiden edistämisessä ja valvonnassa sekä toimia auttavana työkaluna uusien työntekijöiden perehdytysprosessissa. Laatukäsikirjan päivittäminen oli erittäin ajankohtainen aihe, sillä aikaisemmin yrityksen tiedot sekä muut sisäiset tiedot olivat hajautettuna eri paikkoihin tai niitä ei ollut kirjallisena versiona ollenkaan.
Työn tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimustapana käytettiin teemahaastatteluja toimitusjohtajan sekä muiden myynnin työntekijöiden kanssa. Haastatteluissa käytiin läpi yrityksen eri toimintatapoja, verkostoa ja prosesseja. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada yrityksen jokapäiväisestä toiminnasta kokonaisvaltainen kuva, jonka avulla laatukäsikirja luotiin.
Työn teoriaosuus muodostui laadun eri elementeistä, kuten laadun tunnusmerkeistä, laatujohtamisesta, laatujärjestelmästä, ISO-standardisarjasta sekä laatukäsikirjan ominaispiirteistä. Teoria kerättiin kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista.
Työn tavoitteet täyttyivät ja saatiin luotua toivottua vastaava laatukäsikirja. Laatukäsikirjassa tuodaan esille Finlon Oy:n jokapäiväisen toiminnan tyypilliset tiedot, laatupolitiikka, laadunhallinnalliset asiat, ydinprosessit sekä ERP-järjestelmän ohjeistus. Laatukäsikirjaa ei julkaista opinnäytetyössä, mutta sen sisällysluettelo on opinnäytetyön liitteenä. Tulevaisuudessa kaikki yrityksessä tapahtuvat muutokset päivitetään laatukäsikirjaan, jotta se pysyy ajan tasalla ja hyödyttää yrityksen laadukasta toimintaa.
The purpose of this thesis was to renew and update the old quality manual of the commissioner company. The old quality manual was outdated and missing some of the key information and the information was either documented in different places or not documented at all. Goal for the renewed quality manual was to update the current state of the company and to add more information about the quality aspects and how quality is managed at Finlon Oy. Renewed quality manual will also be used as a tool in new employee introduction at Finlon Oy.
The thesis research was done by multiple theme interviews with the CEO of Finlon Oy and other salespersonnel. The purpose of the interviews was to obtain as much information about the everyday-tasks, quality management, contact network and key processes of Finlon Oy. The result was a manual including the necessary up-to-date-information about the state of Finlon Oy.
The theory part consists of different elements of quality, such as quality characteristics, quality management, quality system, ISO-standards, and the key points of a good quality manual. The theory was gathered through literature about quality and published articles on internet.
The objective was reached and Finlon Oy was satisfied with the result. The renewed quality manual contains now topics, such as updated company information, quality politics, quality management, key processes, and most important instructions for using the ERP-system. The quality manual will not be attached to the thesis, but the table of contents is. In the future all the changes at Finlon Oy will be documented in the quality handbook in order to keep the manual always up-to-date and valid.
Työn tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimustapana käytettiin teemahaastatteluja toimitusjohtajan sekä muiden myynnin työntekijöiden kanssa. Haastatteluissa käytiin läpi yrityksen eri toimintatapoja, verkostoa ja prosesseja. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada yrityksen jokapäiväisestä toiminnasta kokonaisvaltainen kuva, jonka avulla laatukäsikirja luotiin.
Työn teoriaosuus muodostui laadun eri elementeistä, kuten laadun tunnusmerkeistä, laatujohtamisesta, laatujärjestelmästä, ISO-standardisarjasta sekä laatukäsikirjan ominaispiirteistä. Teoria kerättiin kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista.
Työn tavoitteet täyttyivät ja saatiin luotua toivottua vastaava laatukäsikirja. Laatukäsikirjassa tuodaan esille Finlon Oy:n jokapäiväisen toiminnan tyypilliset tiedot, laatupolitiikka, laadunhallinnalliset asiat, ydinprosessit sekä ERP-järjestelmän ohjeistus. Laatukäsikirjaa ei julkaista opinnäytetyössä, mutta sen sisällysluettelo on opinnäytetyön liitteenä. Tulevaisuudessa kaikki yrityksessä tapahtuvat muutokset päivitetään laatukäsikirjaan, jotta se pysyy ajan tasalla ja hyödyttää yrityksen laadukasta toimintaa.
The purpose of this thesis was to renew and update the old quality manual of the commissioner company. The old quality manual was outdated and missing some of the key information and the information was either documented in different places or not documented at all. Goal for the renewed quality manual was to update the current state of the company and to add more information about the quality aspects and how quality is managed at Finlon Oy. Renewed quality manual will also be used as a tool in new employee introduction at Finlon Oy.
The thesis research was done by multiple theme interviews with the CEO of Finlon Oy and other salespersonnel. The purpose of the interviews was to obtain as much information about the everyday-tasks, quality management, contact network and key processes of Finlon Oy. The result was a manual including the necessary up-to-date-information about the state of Finlon Oy.
The theory part consists of different elements of quality, such as quality characteristics, quality management, quality system, ISO-standards, and the key points of a good quality manual. The theory was gathered through literature about quality and published articles on internet.
The objective was reached and Finlon Oy was satisfied with the result. The renewed quality manual contains now topics, such as updated company information, quality politics, quality management, key processes, and most important instructions for using the ERP-system. The quality manual will not be attached to the thesis, but the table of contents is. In the future all the changes at Finlon Oy will be documented in the quality handbook in order to keep the manual always up-to-date and valid.