Laatupoikkeamien hallinta
Viitamäki, Kaisa (2020)
Viitamäki, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286212
Tiivistelmä
Lähtötilanteessa kesällä 2019 Tampereen Raitiotieallianssilla laatupoikkeamien kirjaustaso oli hankkeen kokoon nähden varsin alhainen; kirjattuja poikkeamia kolmen vuoden aikana oli alle 40 kappaletta. Tällöin havaittiin tarve päivittää kirjausmenettely nykyaikaisempaan, helpompaan ja käyttäjäystävällisempään menetelmään. Työn tarkoituksena oli kartoittaa sovellustarjonnasta Raitiotieallianssin tarpeisiin soveltuva ohjelmisto. Tavoitteena oli käyttöönottaa sovellus, joka merkittävästi helpottaisi laatupoikkeamien havaintojen kirjaamista sekä niistä kommunikoimista.
Sovelluskannan kartoittamisessa lähdettiin Raitiotieallianssilla havaituista tarpeista, kuten sijainnin käyttömahdollisuus, selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä ja nopeasti täytettävät raportointipohjat. Jatkotestaukseen valikoitui 5 sovellusta, jotka koettiin testausryhmän toimesta toiminnallisuuksiltaan parhaiksi, vaikka jokaisen kohdalla kaikki vaatimukset eivät täyttyneetkään. Testikäytössä sovelluksien toimintoja testattiin esimerkkipoikkeamin ja sovelluksen muokkausmahdollisuuksia kartoitettiin toimittajien kanssa. Työn edetessä huomattiin nopeasti sovelluskannan painottuvan talonrakentamisen tarpeisiin, mikä asettaa haasteita infrarakentamisen kannalta. Sovellustoimittajat olivat kuitenkin valmiita muokkaamaan sovellustaan tilaajan tarpeisiin.
Käyttöönotettavaksi sovellukseksi valikoitui Incy.io, joka otettiin käyttöön helmikuussa 2020. Sovelluksen eduksi katsottiin sen yksinkertaisuus, jolla poikkeamien kirjauskynnystä voitiin huomattavasti laskea. Käyttöönottoon sisältyi vielä ohjelmiston ulkoasun hienosäätöä sekä käyttäjäkoulutukset. Sovellus sai käyttäjiltä pääsääntöisesti positiivisen vastaanoton, mikä kertoi laatupoikkeamien kirjaustavan todellisesta kehittämistarpeesta.
Sovelluskannan kartoittamisessa lähdettiin Raitiotieallianssilla havaituista tarpeista, kuten sijainnin käyttömahdollisuus, selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä ja nopeasti täytettävät raportointipohjat. Jatkotestaukseen valikoitui 5 sovellusta, jotka koettiin testausryhmän toimesta toiminnallisuuksiltaan parhaiksi, vaikka jokaisen kohdalla kaikki vaatimukset eivät täyttyneetkään. Testikäytössä sovelluksien toimintoja testattiin esimerkkipoikkeamin ja sovelluksen muokkausmahdollisuuksia kartoitettiin toimittajien kanssa. Työn edetessä huomattiin nopeasti sovelluskannan painottuvan talonrakentamisen tarpeisiin, mikä asettaa haasteita infrarakentamisen kannalta. Sovellustoimittajat olivat kuitenkin valmiita muokkaamaan sovellustaan tilaajan tarpeisiin.
Käyttöönotettavaksi sovellukseksi valikoitui Incy.io, joka otettiin käyttöön helmikuussa 2020. Sovelluksen eduksi katsottiin sen yksinkertaisuus, jolla poikkeamien kirjauskynnystä voitiin huomattavasti laskea. Käyttöönottoon sisältyi vielä ohjelmiston ulkoasun hienosäätöä sekä käyttäjäkoulutukset. Sovellus sai käyttäjiltä pääsääntöisesti positiivisen vastaanoton, mikä kertoi laatupoikkeamien kirjaustavan todellisesta kehittämistarpeesta.