Lockar influerarmarknadsföring på Instagram till köp? En kvantitativ studie bland unga vuxna finlandssvenskar.
Kihlstedt, Anna-Lina (2020)
Kihlstedt, Anna-Lina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286211
Tiivistelmä
Lockar influerarmarknadsföring på Instagram till köp? En kvantitativ studie bland unga vuxna finlandssvenskar.
Syftet med examensarbetet var att ta reda på ifall influerarmarknadsföring på Instagram lockar unga vuxna finlandssvenskar till köp. Jag ville med mitt examensarbete kartlägga hur stort inflytande influerare har på köpbeteendet bland unga vuxna samt hur trovärdig de anser att denna typ av marknadsföring är. Forskningsfrågan för arbetet var därför: anser unga vuxna finlandssvenskar att de påverkas av influerarmarknadsföring vid köpbeslut och i så fall på vilket sätt. Examensarbetet avgränsades till att undersöka hur finlandssvenskar i åldern 16 till 35 påverkas av influerarmarknadsföring på det sociala mediet Instagram. I teoridelen togs klassiska teorier om marknadsföring och konsumentbeteende upp. Men även teorier om digital marknadsföring samt influerarmarknadsföring. En kvantitativ metod i form av en enkätstudie valdes för att utföra undersökningen. Enkäten skapades med hjälp av Google Forms och publicerades på Facebook i gruppen ”Finlandssvenska bloggare”, som är en grupp för finlandssvenska bloggare och bloggläsare, samt på min egen Facebook sida. Antalet respondenter i enkäten var 157 stycken. Svaren framställdes i form av grafer med hjälp av Microsoft Excel. Av respondenterna i enkätundersökningen svarade 37% att de någon gång fattat ett köpbeslut under påverkan av influerarmarknadsföring. Trots det var majoriteten av respondenterna av den åsikten att influerarmarknadsföring inte känns så trovärdig. För att få en bättre uppfattning om influerarmarknadsföringens påverkan hade även en kvalitativ metod varit bra, då man med hjälp av till exempel en intervju hade kunnat få en djupare förståelse för influerares påverkan på konsumenten.
Syftet med examensarbetet var att ta reda på ifall influerarmarknadsföring på Instagram lockar unga vuxna finlandssvenskar till köp. Jag ville med mitt examensarbete kartlägga hur stort inflytande influerare har på köpbeteendet bland unga vuxna samt hur trovärdig de anser att denna typ av marknadsföring är. Forskningsfrågan för arbetet var därför: anser unga vuxna finlandssvenskar att de påverkas av influerarmarknadsföring vid köpbeslut och i så fall på vilket sätt. Examensarbetet avgränsades till att undersöka hur finlandssvenskar i åldern 16 till 35 påverkas av influerarmarknadsföring på det sociala mediet Instagram. I teoridelen togs klassiska teorier om marknadsföring och konsumentbeteende upp. Men även teorier om digital marknadsföring samt influerarmarknadsföring. En kvantitativ metod i form av en enkätstudie valdes för att utföra undersökningen. Enkäten skapades med hjälp av Google Forms och publicerades på Facebook i gruppen ”Finlandssvenska bloggare”, som är en grupp för finlandssvenska bloggare och bloggläsare, samt på min egen Facebook sida. Antalet respondenter i enkäten var 157 stycken. Svaren framställdes i form av grafer med hjälp av Microsoft Excel. Av respondenterna i enkätundersökningen svarade 37% att de någon gång fattat ett köpbeslut under påverkan av influerarmarknadsföring. Trots det var majoriteten av respondenterna av den åsikten att influerarmarknadsföring inte känns så trovärdig. För att få en bättre uppfattning om influerarmarknadsföringens påverkan hade även en kvalitativ metod varit bra, då man med hjälp av till exempel en intervju hade kunnat få en djupare förståelse för influerares påverkan på konsumenten.