Tunnetaitojen oppimista vaativan erityisen tuen luokassa : Haasteita ja mahdollisuuksia
Sorvoja, Kirsikka (2020)
Sorvoja, Kirsikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286198
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää tunnetaitojen opetus vaativan erityisen tuen luokassa ja selvittää, mitkä harjoitukset ja menetelmät palvelevat parhaiten kyseisen luokan tunnetaitojen oppimista. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli pyrkiä vaikuttamaan myönteisesti oppilaiden käytös- ja vuorovaikutustaitoihin. Halusin myös kehittää omaa pedagogista osaamistani sekä tuottaa uutta tietoa ja käytänteitä tunnetaitojen opetukseen vaativan erityisen tuen luokassa.
Kehittämistyön idea syntyi työskennellessäni koulunkäynninohjaajana vaativan erityisen tuen luokassa, joka perustettiin syksyllä 2019. Uudessa pienryhmässä alkoi pian esiintymään häiriökäyttäytymistä, levottomuutta sekä haasteita tunteiden säätelyssä ja kaverisuhteissa. Ratkaisuna ongelmiin, opetin luokan oppilaille tunnetaitoja viidellä viikottaisella tunne-tunnilla. Työ loi pohjaa tunnekasvatukselle, joka jatkui kehittämistyön päätyttyä. Työn tuloksena luokassa puhuttiin aiempaa enemmän tunteista ja niiden vaikutuksesta omaan käytökseen.
Opinnäytetyöni perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa lähetymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi koostui suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja toiminnan arvioinnista. Opetin oppilaille tunnetaitoja viiden oppitunnin ajan. Oppituntien suunnittelu pohjautui aikaisempaan tietooni oppilaiden taitotasosta sekä teoreettiseen tietoon. Arvioin kehittämistyön onnistumista haastattelemalla luokan aikuisia ja teettämällä kyselyn luokan oppilaille.
Tämä opinnäytetyö kertoo kehittämistyöni lähtökohdista ja työni vaiheista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen mm. tunteiden merkitystä, tunnetaitoja, alakouluikäisen tunnekehitystä sekä tunnekasvatusta peruskoulussa. Kehittämistyön loppuarvioinnissa pohdin tunnetaitojen opettamiseen ja oppimiseen liittyviä haasteita sekä mahdollisuuksia. Kehittämistyö vahvisti uskoani siihen, että tunnetaitojen opettelu peruskoulussa on sekä hyödyllisistä että tarpeellista. Tunnetaito-osaaminen on erityisen tärkeää ihmisläheisen työn ammattilaisilla, kuten yhteisöpedagogeilla.
Kehittämistyön idea syntyi työskennellessäni koulunkäynninohjaajana vaativan erityisen tuen luokassa, joka perustettiin syksyllä 2019. Uudessa pienryhmässä alkoi pian esiintymään häiriökäyttäytymistä, levottomuutta sekä haasteita tunteiden säätelyssä ja kaverisuhteissa. Ratkaisuna ongelmiin, opetin luokan oppilaille tunnetaitoja viidellä viikottaisella tunne-tunnilla. Työ loi pohjaa tunnekasvatukselle, joka jatkui kehittämistyön päätyttyä. Työn tuloksena luokassa puhuttiin aiempaa enemmän tunteista ja niiden vaikutuksesta omaan käytökseen.
Opinnäytetyöni perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa lähetymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi koostui suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja toiminnan arvioinnista. Opetin oppilaille tunnetaitoja viiden oppitunnin ajan. Oppituntien suunnittelu pohjautui aikaisempaan tietooni oppilaiden taitotasosta sekä teoreettiseen tietoon. Arvioin kehittämistyön onnistumista haastattelemalla luokan aikuisia ja teettämällä kyselyn luokan oppilaille.
Tämä opinnäytetyö kertoo kehittämistyöni lähtökohdista ja työni vaiheista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen mm. tunteiden merkitystä, tunnetaitoja, alakouluikäisen tunnekehitystä sekä tunnekasvatusta peruskoulussa. Kehittämistyön loppuarvioinnissa pohdin tunnetaitojen opettamiseen ja oppimiseen liittyviä haasteita sekä mahdollisuuksia. Kehittämistyö vahvisti uskoani siihen, että tunnetaitojen opettelu peruskoulussa on sekä hyödyllisistä että tarpeellista. Tunnetaito-osaaminen on erityisen tärkeää ihmisläheisen työn ammattilaisilla, kuten yhteisöpedagogeilla.