Mittakone osana laatuprosessia
Rissa, Toni (2020)
Rissa, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276166
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin Stamac Oy:lle, joka on lastuavan työstön konepaja. Työn tarkoituksena on antaa yritykselle työkaluja mittakoneen käyttöön liittyviin prosesseihin. Yrityksellä ongelmat ovat riskienhallinnassa ja mittakonetta käyttävän henkilön koulutustason arvioinnissa. Yritys toivoo myös ratkaisua tilastolliseen seurantaan. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata näihin kaikkiin kysymyksiin.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään koordinaattimittakoneeseen ja mittaamiseen, lisäksi mittaamiseen liittyviin laatuasioihin, standardeihin, sekä mitä koordinaattimittaaminen on. Pohditaan mittakonetta käyttävän henkilön koulutustasoa ja siihen liittyviä avaintekijöitä. Avataan mittaamista ja sen tarkoitusta, kerrotaan laatuasioista ja mitä laadulla tarkoitetaan, johon liittyy myös Six Sigma. Six Sigmasta kerrotaan vain pääpiirteet, sillä Six Sigma on erittäin laaja, eikä sitä ryhdytä tässä selittämään perinpohjaisesti. Six Sigmaan kuitenkin kuuluu tilastollinen seuranta, joka liittyy oleellisesti opinnäytetyöhön. Autetaan kohdeyritystä tilastollisen seurannan kanssa ja etsitään sopiva ratkaisu sekä asiakkaan näkökulmasta että kohdeyrityksen näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään koordinaattimittakoneeseen ja mittaamiseen, lisäksi mittaamiseen liittyviin laatuasioihin, standardeihin, sekä mitä koordinaattimittaaminen on. Pohditaan mittakonetta käyttävän henkilön koulutustasoa ja siihen liittyviä avaintekijöitä. Avataan mittaamista ja sen tarkoitusta, kerrotaan laatuasioista ja mitä laadulla tarkoitetaan, johon liittyy myös Six Sigma. Six Sigmasta kerrotaan vain pääpiirteet, sillä Six Sigma on erittäin laaja, eikä sitä ryhdytä tässä selittämään perinpohjaisesti. Six Sigmaan kuitenkin kuuluu tilastollinen seuranta, joka liittyy oleellisesti opinnäytetyöhön. Autetaan kohdeyritystä tilastollisen seurannan kanssa ja etsitään sopiva ratkaisu sekä asiakkaan näkökulmasta että kohdeyrityksen näkökulmasta.