Microsoft Teams käyttöönoton tehostaminen Tietokeskus Finland Oy:n asiakasorganisaatioissa
Kauremaa, Heidi (2020)
Kauremaa, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Microsoft Teams käyttöönoton tehostaminen Tietokeskus Finland Oy:n asiakasorganisaatioissa. Toimeksiantajana oli Tietokeskus Finland Oy. Organisaatio tekee paljon Teams käyttöönottoja asiakkaillensa ja Teams on sovelluksena hyvin ajankohtainen monelle asiakasorganisaatiolle, joten käyttöönottoprojektien tehostaminen oli tarpeellista. Projektin tavoitteena oli luoda muutama tehostamisehdotus Tietokeskukselle heidän Teams käyttöönottoprojekteista.
Tutkimuksen teoreettinen tietoperusta muodostui organisaatioviestinnästä ja työskentelystä Microsoft Teams -sovelluksesta. Tietoperusta koostuu sisäisestä- ja ulkoisesta viestinnästä, ryhmätyöskentelystä sekä Teams -sovelluksesta ja sen erilaisista ominaisuuksista.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, lomakekysely ja dokumenttianalyysi. Tietokeskuksen konsulteille tehdyn teemahaastattelun perusteella laadittiin lomakekyselyn kysymykset, jotka esitettiin kolmelle asiakasorganisaatiolle. Dokumenttianalyysia käytettiin tutkimuksen lopussa verrattaessa Tietokeskuksen tekemää IT-2020 tutkimusta lomakekyselyn vastauksiin ja näiden perusteella tehtyihin tehostamisehdotuksiin.
Lomakekyselyn vastauksista tuli esille erilaisia kehitysehdotuksia: käytännön harjoittelu, koulutusten räätälöinti taitotason mukaan, kuukauden jälkeen asiakkaalle mahdollisuus lisäkoulutukseen sekä käyttöönottoprojektin aikana asiakkaan henkilöstö tietoiseksi muista Teams aiheisista koulutuksista, opetusvideoista ja webinaareista, joita Tietokeskuksella on tarjota. Tietokeskuksen tekemien käyttöönottoprojektien sisältö on tarkasti suunniteltu ja toimiva, mutta pienillä tehostamisparannuksilla asiakkaat saisivat käyttöönotosta vielä enemmän hyötyjä irti.
Tutkimuksen teoreettinen tietoperusta muodostui organisaatioviestinnästä ja työskentelystä Microsoft Teams -sovelluksesta. Tietoperusta koostuu sisäisestä- ja ulkoisesta viestinnästä, ryhmätyöskentelystä sekä Teams -sovelluksesta ja sen erilaisista ominaisuuksista.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, lomakekysely ja dokumenttianalyysi. Tietokeskuksen konsulteille tehdyn teemahaastattelun perusteella laadittiin lomakekyselyn kysymykset, jotka esitettiin kolmelle asiakasorganisaatiolle. Dokumenttianalyysia käytettiin tutkimuksen lopussa verrattaessa Tietokeskuksen tekemää IT-2020 tutkimusta lomakekyselyn vastauksiin ja näiden perusteella tehtyihin tehostamisehdotuksiin.
Lomakekyselyn vastauksista tuli esille erilaisia kehitysehdotuksia: käytännön harjoittelu, koulutusten räätälöinti taitotason mukaan, kuukauden jälkeen asiakkaalle mahdollisuus lisäkoulutukseen sekä käyttöönottoprojektin aikana asiakkaan henkilöstö tietoiseksi muista Teams aiheisista koulutuksista, opetusvideoista ja webinaareista, joita Tietokeskuksella on tarjota. Tietokeskuksen tekemien käyttöönottoprojektien sisältö on tarkasti suunniteltu ja toimiva, mutta pienillä tehostamisparannuksilla asiakkaat saisivat käyttöönotosta vielä enemmän hyötyjä irti.