Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille gynekologisen irtosolunäytteen ottamisesta
Metsi, Hinna-Riikka; Mäkinen, Outi; Lindroos, Susanna (2020)
Metsi, Hinna-Riikka
Mäkinen, Outi
Lindroos, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004275960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004275960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille gynekologisen irtosolunäytteen otosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja mielenkiintoinen video, joka edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista gynekologisen irtosolunäytteen otossa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa ja on osa Laurea-ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä -hanketta. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa irtosolunäytteen oton anatomiasta, metodeista, näytteenoton indikaatioista sekä tulosten analysoimisesta. Lisäksi tietoperustassa käsitellään asiakasohjauksen perusteita näytteenottotilanteessa ja hyvän opetusvideon piirteitä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka konkreettisena lopputuotoksena syntyi opetusvideo. Videon sisältö ja käsikirjoitus tehtiin teoriatiedon pohjalta, johon sisältyi irtosolunäytteen ottoon liittyviä tutkimuksia, artikkeleita sekä hoitosuosituksia. Video kuvattiin poikkeustilasta johtuen kotiolosuhteissa. Videon editointiin käytettiin Openshot- ohjelmaa. Videossa hoitajaa ja potilasta näyttelevät kaksi opinnäytetyön tekijöistä.
Valmiin videon arvioivat opinnäytetyön tekijöiden lisäksi ryhmä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoita. Video esitettiin ryhmille virtuaalisesti ja palautteet kerättiin internetissä palautelomakkeen avulla, johon vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä. Arviointilomake koostui seitsemästä väittämästä sekä avoimen palautteen osiosta. Lomakkeella arvioitiin videon mielekkyyttä, sisältöä, laatua sekä hyödyllisyyttä. Saadun palautteen perusteella opetusvideo edisti oppimista ja oli sisällöltään kattava. Opetusvideo tuotettiin pandemian luomissa erityisolosuhteissa, jonka vuoksi tuotos poikkesi alkuperäisestä suunnitelmasta. Autenttista ympäristöä tai kaikkia välineitä ei ollut saatavilla, mikä vaikutti videon mielekkyyteen. Video julkaistiin Laurea-ammattikorkeakoulun omistamalla video.laurea.fi-sivustolla käytettäväksi opetusmateriaalina.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka konkreettisena lopputuotoksena syntyi opetusvideo. Videon sisältö ja käsikirjoitus tehtiin teoriatiedon pohjalta, johon sisältyi irtosolunäytteen ottoon liittyviä tutkimuksia, artikkeleita sekä hoitosuosituksia. Video kuvattiin poikkeustilasta johtuen kotiolosuhteissa. Videon editointiin käytettiin Openshot- ohjelmaa. Videossa hoitajaa ja potilasta näyttelevät kaksi opinnäytetyön tekijöistä.
Valmiin videon arvioivat opinnäytetyön tekijöiden lisäksi ryhmä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoita. Video esitettiin ryhmille virtuaalisesti ja palautteet kerättiin internetissä palautelomakkeen avulla, johon vastaaminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä. Arviointilomake koostui seitsemästä väittämästä sekä avoimen palautteen osiosta. Lomakkeella arvioitiin videon mielekkyyttä, sisältöä, laatua sekä hyödyllisyyttä. Saadun palautteen perusteella opetusvideo edisti oppimista ja oli sisällöltään kattava. Opetusvideo tuotettiin pandemian luomissa erityisolosuhteissa, jonka vuoksi tuotos poikkesi alkuperäisestä suunnitelmasta. Autenttista ympäristöä tai kaikkia välineitä ei ollut saatavilla, mikä vaikutti videon mielekkyyteen. Video julkaistiin Laurea-ammattikorkeakoulun omistamalla video.laurea.fi-sivustolla käytettäväksi opetusmateriaalina.