Lyhördhet, sensitivitet, emotionell tillgänglighet och mentalisering: En kvalitativ studie som behandlar flerbarnsmammors lyhördhet, sensitivitet, emotionella tillgänglighet och mentaliseringsförmåga i en dyadisk omvårdnads- och interaktionskontext.
Källman, Lotta (2020)
Källman, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensin tarkoitus oli luoda teoreettinen viitekehys äidin sensitiivisyydestä, emotionaalisesta sensitiivisyydestä ja mentalisaatiosta ja tästä teoreettisesta lähtökohdasta tutkia miten monen lapsen äidit ovat ilmaisseet ja ilmaisevat sensitiivisyyttä ja mentalisaatiokykynsä vauvan huolenpidossa ja dyaadisessa vuorovaikutuksessa ja miten äitien sensitiivisyys ja mentalisaatiokyky kehittyy kokemusten kautta ja ajan myöten.
Tutkimus on laadullinen ja perustuu laadulliseen tutkimushaastatteluun. Tutkimushaastattelussa monen lapsen äidit, äidit jolla on vähintään neljä lasta tai enemmän, saivat reflektoida, pohtia ja kertoa hoiva- ja vuorovaikutuskokemuksistaan. Erilaiset aspektit otettiin esiin, kuten; vauvan huolenpitoa, tunteidensäätelykyky, vauvan tyynnyttelyä, emotionaalinen ja verbaalinen kommunikaatio, vauvan leikkisyys ja ympäristön tutkiminen. Äidit saivat myöskin vastata kysymyksiin kehitykseen liittyen ja saivat haastattelussa pohtia heidän vuorovaikutustaitojen ja hoivakykyjen kehitystä.
Tutkimus osoitti että kaikki äidit olivat ilmaisseet sensitiivisyyttä ja mentalisaatiokykynsä erilaisella tavoilla ja myöskin luovuudella. Tutkimuksessa paljastui että äitien sensitiivisyys ja kyky tunnistaa vauvan ilmeitä ja tarpeita oikein kehittyy hoivakokemusten kautta. Myös äidin mentalisaatiokyky tai reflektiivinen kyky kehittyy ajan myöten.
Tutkimus on laadullinen ja perustuu laadulliseen tutkimushaastatteluun. Tutkimushaastattelussa monen lapsen äidit, äidit jolla on vähintään neljä lasta tai enemmän, saivat reflektoida, pohtia ja kertoa hoiva- ja vuorovaikutuskokemuksistaan. Erilaiset aspektit otettiin esiin, kuten; vauvan huolenpitoa, tunteidensäätelykyky, vauvan tyynnyttelyä, emotionaalinen ja verbaalinen kommunikaatio, vauvan leikkisyys ja ympäristön tutkiminen. Äidit saivat myöskin vastata kysymyksiin kehitykseen liittyen ja saivat haastattelussa pohtia heidän vuorovaikutustaitojen ja hoivakykyjen kehitystä.
Tutkimus osoitti että kaikki äidit olivat ilmaisseet sensitiivisyyttä ja mentalisaatiokykynsä erilaisella tavoilla ja myöskin luovuudella. Tutkimuksessa paljastui että äitien sensitiivisyys ja kyky tunnistaa vauvan ilmeitä ja tarpeita oikein kehittyy hoivakokemusten kautta. Myös äidin mentalisaatiokyky tai reflektiivinen kyky kehittyy ajan myöten.