Data-analytiikka ja sen käyttöilmapiiri Kaakon Viestinnän toimituksissa
Toikka, Taneli (2020)
Toikka, Taneli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255902
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Kaakon Viestinnän toimitustyössä käyttämän data-analytiikan käyttöilmapiiriin. Analytiikkatyökalut otettiin Kaakon Viestinnän toimituksissa asteittain käyttöön vuosien 2017-2018 aikana, joten niiden käytön tutkimiselle oli tilausta. Mediatalon työntekijöiden, pääasiassa toimittajien, mielipiteitä analytiikkaan on kartoitettu laadullisella kyselytutkimuksella.
Kaakon Viestinnän keräämä data koostuu verkkosivuilla vierailijoiden käyttäytymisestä. Esimerkiksi juttujen klikkimääriä, lukuaikoja ja lukupituuksia kerätään ja mitataan. Sen lisäksi dataa tulee lukijoiden eri reiteistä saapua sivuille. Myös sosiaalista mediaa hyödynnetään lukijoiden sitouttamiseen.
Data-analytiikka puolestaan on datatietojen analysointia ja tutkimista. Se käsittää työkaluja, joilla näitä mitattuja arvoja voidaan ottaa analyyttisesti toimituksellisen päätöksenteon tueksi ja työprosessiin mukaan.
Kaakon Viestinnän käyttämät analytiikkatyökalut ovat Google Analytics ja Chartbeat.
Google Analyticsin tärkeimpiä työkaluja ovat kävijöiden jättämiä jälkiä sivuille mittaavat ja tutkivat työkalut. Chartbeatin tärkeimmät ominaisuudet puolestaan nojaavat reaaliaikaisuuteen. Se painottaa juttujen lukuaikoja, vierailutiheyksiä ja sivullaoloaikoja. Chartbeat vertaa sivuston juttuja toisiinsa jatkuvasti, ja antaa näin vinkkejä esimerkiksi etusivun asetteluun.
Kaakon Viestinnän toimituksille lähtenyt kyselytutkimus toteutettiin Google Forms -kyselytyökalulla. Kyselyssä oli sekä nopeita monivalintakysymyksiä sekä vastaajia pohtimaan haastavia, avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 44 työntekijää, joista suurin osa toimittajia.
Kyselyn vastauksista selviää monia mielenkiintoisia ja työnantajan toimintaan suuntaviivoja antavaa asioita.
Data-analytiikan käyttö on muuttanut lähes jokaisen vastaajan työtä, ja suuri osa pitää muutoksia tervetulleina. Analytiikan käyttö on puolestaan vain noin puolelle vastaajista helppoa. Se johtuu ehkä osittain siitä, että vain vähemmistö vastaajista uskoo, että analytiikasta on tarpeeksi tietoa saatavilla. Analytiikan käyttöä pidetään kuitenkin laajalti tärkeänä ja hyödyllisenä.
Kyselytutkimuksen vastaukset sisälsivät myös paljon pitkiä avoimien kysymyksien vastauksia. Niistä Kaakon Viestinnän johtoporras saa hyvää, rakentavaa palautetta sekä konkreettisia kehitysehdotuksia siitä, miten data-analytiikan käyttöä voi jatkossa kehittää.
Kaakon Viestinnän keräämä data koostuu verkkosivuilla vierailijoiden käyttäytymisestä. Esimerkiksi juttujen klikkimääriä, lukuaikoja ja lukupituuksia kerätään ja mitataan. Sen lisäksi dataa tulee lukijoiden eri reiteistä saapua sivuille. Myös sosiaalista mediaa hyödynnetään lukijoiden sitouttamiseen.
Data-analytiikka puolestaan on datatietojen analysointia ja tutkimista. Se käsittää työkaluja, joilla näitä mitattuja arvoja voidaan ottaa analyyttisesti toimituksellisen päätöksenteon tueksi ja työprosessiin mukaan.
Kaakon Viestinnän käyttämät analytiikkatyökalut ovat Google Analytics ja Chartbeat.
Google Analyticsin tärkeimpiä työkaluja ovat kävijöiden jättämiä jälkiä sivuille mittaavat ja tutkivat työkalut. Chartbeatin tärkeimmät ominaisuudet puolestaan nojaavat reaaliaikaisuuteen. Se painottaa juttujen lukuaikoja, vierailutiheyksiä ja sivullaoloaikoja. Chartbeat vertaa sivuston juttuja toisiinsa jatkuvasti, ja antaa näin vinkkejä esimerkiksi etusivun asetteluun.
Kaakon Viestinnän toimituksille lähtenyt kyselytutkimus toteutettiin Google Forms -kyselytyökalulla. Kyselyssä oli sekä nopeita monivalintakysymyksiä sekä vastaajia pohtimaan haastavia, avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 44 työntekijää, joista suurin osa toimittajia.
Kyselyn vastauksista selviää monia mielenkiintoisia ja työnantajan toimintaan suuntaviivoja antavaa asioita.
Data-analytiikan käyttö on muuttanut lähes jokaisen vastaajan työtä, ja suuri osa pitää muutoksia tervetulleina. Analytiikan käyttö on puolestaan vain noin puolelle vastaajista helppoa. Se johtuu ehkä osittain siitä, että vain vähemmistö vastaajista uskoo, että analytiikasta on tarpeeksi tietoa saatavilla. Analytiikan käyttöä pidetään kuitenkin laajalti tärkeänä ja hyödyllisenä.
Kyselytutkimuksen vastaukset sisälsivät myös paljon pitkiä avoimien kysymyksien vastauksia. Niistä Kaakon Viestinnän johtoporras saa hyvää, rakentavaa palautetta sekä konkreettisia kehitysehdotuksia siitä, miten data-analytiikan käyttöä voi jatkossa kehittää.