Viestintä osana etäjohtamista : Tyks psykiatrian avohoito
Leino, Mari (2020)
Leino, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255875
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoitus oli selvittää ja kuvailla etäjohtamisen viestinnän nykytilaa ja sen kehittämistarpeita osastonhoitajien sekä työntekijöiden näkökulmasta Tyks psykiatrian avohoidon etäjohdettavissa työryhmissä. Tavoitteena oli luoda ehdotukset etäjohtamisen viestinnän kehittämiseksi sekä lisätä osastonhoitajien tietoisuutta etäviestinnän mahdollisuuksista. Nykytilan selvitys toteutettiin kyselyllä osastonhoitajille (n=15) sekä työntekijöille (n=120). Lisäksi aineistoa kerättiin osastonhoitajilta työpajassa (n=11), jossa muodostettiin kehittämisehdotukset etäjohtamisen viestinnälle.
Osastonhoitajat ja työntekijät olivat samoilla linjoilla etäjohtamisen viestinnän tilasta. Etä-johtamisen viestinnässä ei ollut organisaatiolähtöisiä toimintatapoja. Käytössä oli pää-sääntöisesti perinteiset yhteydenpitomenetelmät. Näitä pidettiin toimivina, joskin niiden käyttöön liittyi haasteita. Osa henkilöstöstä odotti osastonhoitajaa usein mieluummin paikalle, kuin asioiden hoitoa etäältä, vaikka keinoja siihen olisikin ollut. Osastonhoitajilla oli toisinaan kynnys toimittaa asioita etäälle ja he kokivat etäältä kehittämisen haastavana. Välineiden ja sovellusten käyttö oli henkilösidonnaista ja niiden käytössä oli puutteita saatavuudessa, toimivuudessa ja osaamisessa. Osastonhoitajat tiedostivat ongelmat, mutta heiltä puuttuivat riittävät työkalut tai keinot ratkaista asia. Tuttuus ja luottamus liittyivät luontevaan etäyhteydenpitoon. Säännölliset palaverit toteutuivat ja olivat tärkeitä.
Lopputuotoksena syntyi kehittämisehdotukset etäjohtamisen viestintään - etäjohtamisen määrittely, pelisäännöt sähköpostin käyttöön, etäviestinnän välineet etäviestintää tukeviksi sekä koulutusta ja tukea välineiden käyttöön ja käyttöönottoon. Jatkossa tärkeintä olisi jatkaa Tyks psykiatrialla kehittämistä hyödyntämällä tämän selvityksen tuloksia etäjohtamisen tilan parantamiseksi. The purpose of this development project was to find out and describe the current state of remote communication and its development needs from the point of view ward nurses and staff in remote telework teams of Tyks Psychiatric (outpatient clinic). The aim was to create proposals for developing remote communication and to raise awareness among teleworkers of the potential of remote communication.
The current status -survey was conducted with a questionnaire for ward nurses (n = 15) and employees (n = 120). In addition, material was collected from ward nurses in a workshop (n = 11), where development proposals for remote communication were developed.
There were no organizational approaches to remote management communications. The use of tools and applications was person-driven and lacked availability, functionality and expertise. Head nurses were aware of the problems but lacked sufficient tools or means to resolve them. Some of the staff often waited for the ward nurse to attend, even when there were ways to deal with it remotely. Ward nurses sometimes had a threshold for delivering things remotely, and they saw development as a challenge from a distance. Familiarity and trust were related to natural remote communication. Regular meetings took place and were important. As a rule, traditional methods of communication were used.
These were considered workable, although there were challenges with their use. The result was development proposals for remote communication - defining remote management, rules for using email in communication, telecommunication tools to support telecommunication, and training and support in the use and deployment of the tools. In the future, the most important thing would be to continue developing Tyks Psychiatric units by utilizing the results of this study to improve the remote management status.
Osastonhoitajat ja työntekijät olivat samoilla linjoilla etäjohtamisen viestinnän tilasta. Etä-johtamisen viestinnässä ei ollut organisaatiolähtöisiä toimintatapoja. Käytössä oli pää-sääntöisesti perinteiset yhteydenpitomenetelmät. Näitä pidettiin toimivina, joskin niiden käyttöön liittyi haasteita. Osa henkilöstöstä odotti osastonhoitajaa usein mieluummin paikalle, kuin asioiden hoitoa etäältä, vaikka keinoja siihen olisikin ollut. Osastonhoitajilla oli toisinaan kynnys toimittaa asioita etäälle ja he kokivat etäältä kehittämisen haastavana. Välineiden ja sovellusten käyttö oli henkilösidonnaista ja niiden käytössä oli puutteita saatavuudessa, toimivuudessa ja osaamisessa. Osastonhoitajat tiedostivat ongelmat, mutta heiltä puuttuivat riittävät työkalut tai keinot ratkaista asia. Tuttuus ja luottamus liittyivät luontevaan etäyhteydenpitoon. Säännölliset palaverit toteutuivat ja olivat tärkeitä.
Lopputuotoksena syntyi kehittämisehdotukset etäjohtamisen viestintään - etäjohtamisen määrittely, pelisäännöt sähköpostin käyttöön, etäviestinnän välineet etäviestintää tukeviksi sekä koulutusta ja tukea välineiden käyttöön ja käyttöönottoon. Jatkossa tärkeintä olisi jatkaa Tyks psykiatrialla kehittämistä hyödyntämällä tämän selvityksen tuloksia etäjohtamisen tilan parantamiseksi.
The current status -survey was conducted with a questionnaire for ward nurses (n = 15) and employees (n = 120). In addition, material was collected from ward nurses in a workshop (n = 11), where development proposals for remote communication were developed.
There were no organizational approaches to remote management communications. The use of tools and applications was person-driven and lacked availability, functionality and expertise. Head nurses were aware of the problems but lacked sufficient tools or means to resolve them. Some of the staff often waited for the ward nurse to attend, even when there were ways to deal with it remotely. Ward nurses sometimes had a threshold for delivering things remotely, and they saw development as a challenge from a distance. Familiarity and trust were related to natural remote communication. Regular meetings took place and were important. As a rule, traditional methods of communication were used.
These were considered workable, although there were challenges with their use. The result was development proposals for remote communication - defining remote management, rules for using email in communication, telecommunication tools to support telecommunication, and training and support in the use and deployment of the tools. In the future, the most important thing would be to continue developing Tyks Psychiatric units by utilizing the results of this study to improve the remote management status.