Vuokra-asumisen sähköiset palvelut ja lisäpalvelut : Lahden Talot Oy
Okkola, Annika (2020)
Okkola, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa toimeksiantajana toimivan Lahden Talot Oy:n asukkaiden tarvetta ja käyttöhalukkuutta koskien sähköisiä palveluita ja lisäpalveluita. Lahdet Talot Oy on paikallisesti toimiva vuokranantaja, jonka toiminta on alkanut vuonna 1998. Työn tavoitteena oli laatia tutkimustulosten perusteella kehitys-ehdotuksia siitä, miten yrityksen sähköisiä palveluita ja lisäpalveluita voisi kehittää asiakastarpeet huomioiden.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta. Työn teoreettinen viitekehys käsitteli asuntojen vuokrausalaa palveluineen sekä digitalisaatiota ja sen luomia mahdollisuuksia asuntojen vuokraamisessa. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lahden Talot Oy:n asukkaille suunnattu asukaskysely toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointityökalulla keväällä 2020. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin tutkimustuloksia osiokohtaisesti, muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asukkaat käyttävät arjessaan paljon erilaisia sähköisiä palveluita ja suuri osa vastanneista on asioinut sähköisesti myös Lahden Talojen kanssa. Sähköisten palveluiden ja lisäpalveluiden lisäämistä pidettiin erittäin tarpeellisena. Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että Lahden Talojen tulisi monipuolistaa sähköisten palveluiden sekä lisäpalveluiden tarjontaa ja luoda asukkaille oma sähköinen asiointikanava.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta. Työn teoreettinen viitekehys käsitteli asuntojen vuokrausalaa palveluineen sekä digitalisaatiota ja sen luomia mahdollisuuksia asuntojen vuokraamisessa. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lahden Talot Oy:n asukkaille suunnattu asukaskysely toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointityökalulla keväällä 2020. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin tutkimustuloksia osiokohtaisesti, muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asukkaat käyttävät arjessaan paljon erilaisia sähköisiä palveluita ja suuri osa vastanneista on asioinut sähköisesti myös Lahden Talojen kanssa. Sähköisten palveluiden ja lisäpalveluiden lisäämistä pidettiin erittäin tarpeellisena. Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että Lahden Talojen tulisi monipuolistaa sähköisten palveluiden sekä lisäpalveluiden tarjontaa ja luoda asukkaille oma sähköinen asiointikanava.