Smokevent-moottorien aksiaalivälyksen vaikutus laakeroinnin kestävyyteen
Saari, Vesa (2020)
Saari, Vesa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245848
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan tiettyjen Smokevent-moottorien aksiaalivälystä ja laakeroinnin kestävyyttä. Osassa moottoreissa N-pään laakerointi on kriittinen onnettomuustilanteesta johtuvalle lämpölaajenemiselle. Smokevent-moottorien pitäisi kestää korkeimmillaan jopa 400°C kuumuus kahden tunnin ajan. Lämpölaajeneminen saattaa vaikuttaa siten, että laakeripohja alkaa pohjaamaan laakeriin kuormittaen laakeria ja tämä aiheuttaa lopulta laakerin rikkoontumisen. Pienin ja suurin moottorikoko on standardin mukaan testattu ja ne ovat läpäisseet testit, mutta välikokoja ei ole testattu ABB:n toimesta ja siksi tämä tutkimus tehdään.
Asia on kokonaisuudessaan todella laaja ja aihetta oli pakko rajata sopivaksi. Tietoa täytyi etsiä paljon, mutta sitä oli helposti saatavilla. Tutkimus oli suuresti teoriapainotteinen ja keskittyi paljon omiin huomioihin ja asiantuntijoiden tietoihin. Apuna käytin Excel-taulukkoa, mihin pystyi sijoittamaan moottoreiden mittoja ja lämpötiloja.
Tutkittaessa vakiomoottoreita vakiolaakeroinnilla, eivät ne kestäneet korkeita lämpötiloja. Smokevent-moottoreissa käytettävät C4-välyksiset laakerit kestävät korkeampia lämpötiloja suuremman säteittäisvälyksen ansiosta, mutta liikkuva N-pään laakerointi tarvitsee enemmän laajenemistilaa.
Asia on kokonaisuudessaan todella laaja ja aihetta oli pakko rajata sopivaksi. Tietoa täytyi etsiä paljon, mutta sitä oli helposti saatavilla. Tutkimus oli suuresti teoriapainotteinen ja keskittyi paljon omiin huomioihin ja asiantuntijoiden tietoihin. Apuna käytin Excel-taulukkoa, mihin pystyi sijoittamaan moottoreiden mittoja ja lämpötiloja.
Tutkittaessa vakiomoottoreita vakiolaakeroinnilla, eivät ne kestäneet korkeita lämpötiloja. Smokevent-moottoreissa käytettävät C4-välyksiset laakerit kestävät korkeampia lämpötiloja suuremman säteittäisvälyksen ansiosta, mutta liikkuva N-pään laakerointi tarvitsee enemmän laajenemistilaa.