Pelaamisen näköergonomia e-urheilussa
Samuelsson, Samuli (2020)
Samuelsson, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla pelinäytön optimoinnin merkitystä näkemisessä e-urheilussa. Tarkoituksena oli myös selittää, miksi osa ratkaisuista ovat hyödyllisiä näköhavainnoinnin ja näköergonomian näkökulmista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohje pelinäyttöjen optimoinnista parempaan näköergonomiaan. Työn tavoitteena on lisätä optometristien tietämystä e-urheilijoiden ja tietokonepelaajien näönkäytöstä ja tuoda siitä tietoa e-urheilua harrastaville ja seuraaville. Sen vuoksi tämä opinnäytetyö voi tavoittaa kaksi kohderyhmää, jotka ovat optometristit ja e-urheilijat.
Työn teoreettinen viitekehys luotiin digitaalisten aineistojen kautta, koska aiheeseen ei löytynyt juurikaan kirjallisuutta. E-urheiluun liittyvästä pelinäyttöjen optimoinnista käydään kiivasta keskustelua internetin keskustelupalstoilla, videopalveluissa ja pelaamiseen liittyvillä sivustoilla. Keskusteluista ja kirjoituksista nousivat esiin pelinäyttöjen hertsit, kuvanpäivitysnopeus, kuvasuhde, resoluutio ja värit sekä niiden merkitys pelaamisessa ja näkemisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin asiantuntijoiden haastattelua. Haastateltavina toimivat neljä e-urheilijaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ryhmässä.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Teoriaperusta rakennettiin työn tarkoituksen ja tavoitteiden mukaisesti, jonka jälkeen pelinäyttöjen optimoinnista löydettyjä julkaisuja käytettiin haastattelurungon luomiseen. Tuloksissa yhdistyy löydetty tieto digitaalisista aineistoista ja asiantuntijahaastateltavien omat kokemukset asiasta.
Oikeanlaisella tietokoneella, tietokoneen näytöllä ja sen sijainnilla voitiin saada merkittävä parannus e-urheilijan näköergonomiaan. Pelaamisesta tuli miellyttävämpää ja vähemmän silmiä kuormittavaa, kun pelaamisen välineistö oli siihen optimoitu. Pelinäytön asetuksien muuttamisella voitiin saada aikaan myös parempi pelisuoritus. Optometristi voi tällöin ymmärtää sen, että e-urheilijan näköratkaisuihin on lisäksi muitakin ratkaisuja kuin silmälasit.
Työn teoreettinen viitekehys luotiin digitaalisten aineistojen kautta, koska aiheeseen ei löytynyt juurikaan kirjallisuutta. E-urheiluun liittyvästä pelinäyttöjen optimoinnista käydään kiivasta keskustelua internetin keskustelupalstoilla, videopalveluissa ja pelaamiseen liittyvillä sivustoilla. Keskusteluista ja kirjoituksista nousivat esiin pelinäyttöjen hertsit, kuvanpäivitysnopeus, kuvasuhde, resoluutio ja värit sekä niiden merkitys pelaamisessa ja näkemisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin asiantuntijoiden haastattelua. Haastateltavina toimivat neljä e-urheilijaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ryhmässä.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Teoriaperusta rakennettiin työn tarkoituksen ja tavoitteiden mukaisesti, jonka jälkeen pelinäyttöjen optimoinnista löydettyjä julkaisuja käytettiin haastattelurungon luomiseen. Tuloksissa yhdistyy löydetty tieto digitaalisista aineistoista ja asiantuntijahaastateltavien omat kokemukset asiasta.
Oikeanlaisella tietokoneella, tietokoneen näytöllä ja sen sijainnilla voitiin saada merkittävä parannus e-urheilijan näköergonomiaan. Pelaamisesta tuli miellyttävämpää ja vähemmän silmiä kuormittavaa, kun pelaamisen välineistö oli siihen optimoitu. Pelinäytön asetuksien muuttamisella voitiin saada aikaan myös parempi pelisuoritus. Optometristi voi tällöin ymmärtää sen, että e-urheilijan näköratkaisuihin on lisäksi muitakin ratkaisuja kuin silmälasit.