Porvoon kampuksen uusien työntekijöiden turvallisuusperehdytyksien kehittäminen
Ruka, Faton (2020)
Ruka, Faton
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun, sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon kampuksen uusien työntekijöiden turvallisuusperehdytyksiä. Työn tavoitteena on kehittää turvallisuusperehdytyksiä saatujen tulosten ja teoriapohjan avulla entistä paremmiksi. Tämän työn kehitysehdotuksien avulla Porvoon kampus voi kehittää työntekijöiden turvallisuusosaamista ja näin omaa turvallisuuskulttuuriaan. Toimeksiantajina työlle toimivat yhteistyössä Porvoon kampuksen Laurea-ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Työn kehittämistehtävänä on parantaa henkilöstön turvallisuusosaamista ja kehittää arjen turvallisuutta. Menetelminä työssä käytettiin työpajaa, kokemuksen kuvaamista, sekä nelikenttä-analyysia (SWOT). Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat turvallisuusperehdytyksiin, riskienhallintaan, turvallisuusjohtamiseen ja työturvallisuuteen liittyvät julkaisut. Edellä mainittujen lisäksi myös työturvallisuuslakia (738/2002) käytettiin teoriapohjan muodostamiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi muutamia konkreettisia kehitysehdotuksia, joista keskiössä on ohjeistus poistumisharjoituksen järjestämiseksi turvakävelyn muodossa. Kyseisen ohjeistuksen lisäksi kehittämisehdotuksina annettiin säännöllisten ja kohdennettujen turvallisuuskoulutuksien järjestämisestä, sekä säännöllisen turvallisuusviestinnän lisäämisestä. Kehitysehdotuksien tarkoituksena on pyrkiä ottamaan turvallisuusasiat entistä enemmän osaksi henkilöstön arjen työtä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Porvoon kampuksella turvallisuusperehdytystä tehdään varsin hyvin, mutta myös kehitettävää löytyy. Turvallisuusohjeistuksista ja henkilökunnan vastuista turvallisuusasioihin liittyen tulee muistuttaa säännöllisesti. Tätä varten tarvitaan säännöllistä turvallisuusviestintää ja -koulutusta sekä johdonmukaista riskiperusteista turvallisuusjohtamista. The purpose of this thesis is to investigate and develop safety training for new employees on the Laurea and Haaga-Helia Porvoo Campus. The objective of this thesis is to improve safety trainings through the results obtained and through the theoretical framework. Through the results and outputs of this work, the Porvoo Campus can develop the personnel’s safety skills and thus their own safety culture. The work was commissioned by Laurea University of Applied Sciences and Haaga-Helia University of Applied Sciences.
The development task of this work is to improve the personnel’s safety skills and to develop everyday safety on the campus. The methods used in the thesis were workshop, description of one's own experience, and four-field analysis (SWOT). The theoretical framework of the thesis consisted of publications on safety education, risk management, safety management and occu-pational safety. In addition, the Occupational Safety and Health Act (738/2002) was exploited in the theoretical framework.
As a result of this thesis, some concrete suggestions for improvement were made. These were guidelines for organizing safety training on how to safely evacuate a building in the form of a safety walk. In addition to the guidelines, development proposals included organizing regular and targeted safety training, as well as increasing regular safety communication. The purpose of the development proposals is to strive to integrate safety issues more into the daily work of the personnel.
In conclusion, the Porvoo Campus is at a satisfactory level in terms of safety training, but there is also room for improvement. The safety instructions and the personnel’s responsibilities in relation to safety matters should be brought to their attention more regularly. This requires regular safety communication and training as well as consistent risk-based safety management.
Työn kehittämistehtävänä on parantaa henkilöstön turvallisuusosaamista ja kehittää arjen turvallisuutta. Menetelminä työssä käytettiin työpajaa, kokemuksen kuvaamista, sekä nelikenttä-analyysia (SWOT). Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat turvallisuusperehdytyksiin, riskienhallintaan, turvallisuusjohtamiseen ja työturvallisuuteen liittyvät julkaisut. Edellä mainittujen lisäksi myös työturvallisuuslakia (738/2002) käytettiin teoriapohjan muodostamiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi muutamia konkreettisia kehitysehdotuksia, joista keskiössä on ohjeistus poistumisharjoituksen järjestämiseksi turvakävelyn muodossa. Kyseisen ohjeistuksen lisäksi kehittämisehdotuksina annettiin säännöllisten ja kohdennettujen turvallisuuskoulutuksien järjestämisestä, sekä säännöllisen turvallisuusviestinnän lisäämisestä. Kehitysehdotuksien tarkoituksena on pyrkiä ottamaan turvallisuusasiat entistä enemmän osaksi henkilöstön arjen työtä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Porvoon kampuksella turvallisuusperehdytystä tehdään varsin hyvin, mutta myös kehitettävää löytyy. Turvallisuusohjeistuksista ja henkilökunnan vastuista turvallisuusasioihin liittyen tulee muistuttaa säännöllisesti. Tätä varten tarvitaan säännöllistä turvallisuusviestintää ja -koulutusta sekä johdonmukaista riskiperusteista turvallisuusjohtamista.
The development task of this work is to improve the personnel’s safety skills and to develop everyday safety on the campus. The methods used in the thesis were workshop, description of one's own experience, and four-field analysis (SWOT). The theoretical framework of the thesis consisted of publications on safety education, risk management, safety management and occu-pational safety. In addition, the Occupational Safety and Health Act (738/2002) was exploited in the theoretical framework.
As a result of this thesis, some concrete suggestions for improvement were made. These were guidelines for organizing safety training on how to safely evacuate a building in the form of a safety walk. In addition to the guidelines, development proposals included organizing regular and targeted safety training, as well as increasing regular safety communication. The purpose of the development proposals is to strive to integrate safety issues more into the daily work of the personnel.
In conclusion, the Porvoo Campus is at a satisfactory level in terms of safety training, but there is also room for improvement. The safety instructions and the personnel’s responsibilities in relation to safety matters should be brought to their attention more regularly. This requires regular safety communication and training as well as consistent risk-based safety management.