Kehittämishanke yhteistyössä Pelastusarmeijan asumispalveluiden kanssa siirtymävaiheen tukityössä – ”Se ei oo mikään ykspuoleinen iilimato.”
Ollikainen, Hermanni (2020)
Ollikainen, Hermanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä kehitettävää on siirtymävaiheen tukityössä Pelastusarmeijan Helsingin asumispalveluyksiköissä palvelun käyttäjien näkökulmasta. Pelastusarmeijan strategia- työryhmässä koottiin yhteen alkuvuodesta 2019 palveluprosessin kehittämisen painopisteitä ja yhdeksi kehityskohteeksi organisaation toimesta valikoitui siirtymävaiheen tukityö. Lisäksi organisaation toiveena oli kyseisen palveluprosessin kehittäminen asiakaslähtöisempään suuntaan kaikkien prosessissa olevien yksilöiden osallistuen siihen vahvemmin. Tärkeänä näkökulmana tuotiin esiin myös organisaation yhteistä oppimista ja kasvua.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin ryhmähaastatteluilla. Kehittämismenetelmänä toimii Bikva-arviointimalli, jonka lähtökohtana on asiakkaiden näkemykset palveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta. Bikvan soveltamisen tärkeänä tavoitteena on työntekijöiden oppiminen ja kehittyminen. Oppiminen ja kehittyminen koskevat kuitenkin myös yksiköiden johtajia sekä ylintä johtoa. Osallisten näkemykset ja kokemukset välitetään organisaation eri tasoille. Tässä kehittämishankkeessa aineiston rajausta johdatteli organisaation strategiaryhmän toiveet siirtymävaiheen tukityön kehittämisestä sekä palvelun käyttäjien osallisuutta lisäävät tekijät.
Tutkimuksessa ilmeni, että yksilöllinen tukityö siirtymävaiheessa on palvelun käyttäjien keskeinen kehittämiskohde. Myös sosiaalisen verkoston sekä palvelunverkoston hahmottamisen ja rakentamisen tulisi alkaa jo ennen siirtymistä itsenäiseen asumiseen, jolloin kynnys muuttoon olisi pienempi ja itseluottamus omiin taitoihin kasvaisi. Merkittäväksi siirtymävaiheen tukityön kehittämiskohteeksi nousi vertaistuen tarve koskien lisäksi koko asumispalveluprosessia alkuvaiheesta itsenäistymiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu toteutettiin ryhmähaastatteluilla. Kehittämismenetelmänä toimii Bikva-arviointimalli, jonka lähtökohtana on asiakkaiden näkemykset palveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta. Bikvan soveltamisen tärkeänä tavoitteena on työntekijöiden oppiminen ja kehittyminen. Oppiminen ja kehittyminen koskevat kuitenkin myös yksiköiden johtajia sekä ylintä johtoa. Osallisten näkemykset ja kokemukset välitetään organisaation eri tasoille. Tässä kehittämishankkeessa aineiston rajausta johdatteli organisaation strategiaryhmän toiveet siirtymävaiheen tukityön kehittämisestä sekä palvelun käyttäjien osallisuutta lisäävät tekijät.
Tutkimuksessa ilmeni, että yksilöllinen tukityö siirtymävaiheessa on palvelun käyttäjien keskeinen kehittämiskohde. Myös sosiaalisen verkoston sekä palvelunverkoston hahmottamisen ja rakentamisen tulisi alkaa jo ennen siirtymistä itsenäiseen asumiseen, jolloin kynnys muuttoon olisi pienempi ja itseluottamus omiin taitoihin kasvaisi. Merkittäväksi siirtymävaiheen tukityön kehittämiskohteeksi nousi vertaistuen tarve koskien lisäksi koko asumispalveluprosessia alkuvaiheesta itsenäistymiseen.