Sen pitäisi olla osa kaikkien työtä : Yhdenvertaisuuden toteutumisen arviointi nuorisotyössä
Seppänen, Tanja (2020)
Seppänen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yhdenvertaisuuden toteutumisen arviointi nuorisotyössä. Tilaaja oli Rauhankasvatusinstituutti ry. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yhdenvertaisuuden toteutumista seurataan ja arvioidaan nuorisotyössä. Lisäksi työssä kartoitettiin, millaisia mittareita ja työkaluja arviointityössä jo hyödynnetään tai voitaisiin hyödyntää ja miten vähemmistöjen ääni saataisiin paremmin kuuluville arvioinnissa.
Yhdenvertaisuuden edistäminen nuorisotyössä perustuu nuorisolakiin ja yhdenvertaisuuslakiin. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman tekeminen on uuden yhdenvertaisuuslain (2015) mukaan pakollista, mikäli työnantajan palveluksessa on säännöllisesti vähintään 30 henkilöä. Tämä koskee kaikkia kuntia, mutta esimerkiksi kunnan nuorisotoimessa työntekijöiden määrä voi olla pieni, joskin yhdenvertaisuussuunnitelman tekeminen omalle osastolle on erittäin suositeltavaa. Ongelmana voi olla se, että yhdenvertaisuussuunnitelmaa ei välttämättä integroida osaksi päivittäistä työtä. Se voi jäädä myös paperiksi mappiin, josta työntekijät eivät ole edes tietoisia. Rakenteelliseen syrjintään ei välttämättä osata kiinnittää riittävästi huomiota.
Tavoitteena oli saada suosituksia ja ideoita siitä, mille olisi tarvetta ja miten edistää nuorten osallisuutta arvioinnin avulla. Työssä tarkasteltiin myös sitä, onko yhdenvertaisuussuunnitelmia laadittu, miten niitä viedään käytäntöön ja millaisia tarkastuspisteitä on mahdollista käyttää hyväksi seurannassa.
Kartoituksessa ilmeni, että yhdenvertaisuussuunnitelmat puuttuvat vielä monesta paikasta, joten arviointiakaan ei juuri tehdä. Arviointia tehdään pääsääntöisesti arvioimalla asetettujen tavoitteiden saavuttamista, vertais- ja itservioinnin avulla, kaupungin eettisen ohjeistuksen kautta tai osana yleistä auditointikriteeristöä. Myös erilaisia yhdenvertaisuuskyselyitä ja työpajoja on toteutettu. Työn tueksi toivottiin helppokäyttöistä arviointityökalua. Seuranta pitäisi saada paremmin rakenteisiin, jotta työote saataisiin jalkautettua ja ymmärrystä syvennettyä.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin nuorisotyöntekijöille suunnattua kyselyä, asiantuntijoiden teemahaastatteluja ja benchmarking-haastatteluja hyvien arviointikäytänteiden kartoittamiseksi. Tuotoksena syntyi ehdotuslista arviointi- ja seurantatyön kehittämiseksi. The subject of this Bachelor’s Thesis was the assessment of equality in youth work in Finland. The commissioner was the Finnish Peace Education Institute (Rauhankasvatusinstituutti ry). The purpose of this case-study was to investigate how the implementation of equality is assessed and monitored in the field of youth work, what kind of indicators and tools are already being used or could be used in the assessment and how to make the voice of minorities better heard in the assessment process. The goal was to gather recommendations and ideas for improving the fostering of equality to promote inclusiveness.
Promoting equality in youth work is based on the Non-Discrimination Act and the Youth Work Act. According to the Non-Discrimination Act, an equality plan is mandatory for an employer who regularly employs at least 30 people. Municipal authorities are obliged to plan the necessary measures for promoting equality. It is recommendable for employers with less than 30 workers to have an equality plan as well, which is usually the current situation in municipal youth work services.
The data of this thesis was collected through a questionnaire for youth workers, interviews with equality work specialists and benchmarking interviews. Surveying the present situation indicated that equality assessment is not regularly carried out, especially if an equality plan is lacking. Assessment is mainly carried out through monitoring the achievement of set targets, peer and self-assessment or reflection, and following the ethical principles of municipalities or common evaluation criteria. The assessment methods included surveys and workshops. Some of the youth workers suggested a practical assessment tool for improving the follow-up work.
The outcome of this thesis was a suggestion list for further development work. Putting the equality plan into action is always a process, and deepening the understanding of equality would improve the follow-up work.
Yhdenvertaisuuden edistäminen nuorisotyössä perustuu nuorisolakiin ja yhdenvertaisuuslakiin. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman tekeminen on uuden yhdenvertaisuuslain (2015) mukaan pakollista, mikäli työnantajan palveluksessa on säännöllisesti vähintään 30 henkilöä. Tämä koskee kaikkia kuntia, mutta esimerkiksi kunnan nuorisotoimessa työntekijöiden määrä voi olla pieni, joskin yhdenvertaisuussuunnitelman tekeminen omalle osastolle on erittäin suositeltavaa. Ongelmana voi olla se, että yhdenvertaisuussuunnitelmaa ei välttämättä integroida osaksi päivittäistä työtä. Se voi jäädä myös paperiksi mappiin, josta työntekijät eivät ole edes tietoisia. Rakenteelliseen syrjintään ei välttämättä osata kiinnittää riittävästi huomiota.
Tavoitteena oli saada suosituksia ja ideoita siitä, mille olisi tarvetta ja miten edistää nuorten osallisuutta arvioinnin avulla. Työssä tarkasteltiin myös sitä, onko yhdenvertaisuussuunnitelmia laadittu, miten niitä viedään käytäntöön ja millaisia tarkastuspisteitä on mahdollista käyttää hyväksi seurannassa.
Kartoituksessa ilmeni, että yhdenvertaisuussuunnitelmat puuttuvat vielä monesta paikasta, joten arviointiakaan ei juuri tehdä. Arviointia tehdään pääsääntöisesti arvioimalla asetettujen tavoitteiden saavuttamista, vertais- ja itservioinnin avulla, kaupungin eettisen ohjeistuksen kautta tai osana yleistä auditointikriteeristöä. Myös erilaisia yhdenvertaisuuskyselyitä ja työpajoja on toteutettu. Työn tueksi toivottiin helppokäyttöistä arviointityökalua. Seuranta pitäisi saada paremmin rakenteisiin, jotta työote saataisiin jalkautettua ja ymmärrystä syvennettyä.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin nuorisotyöntekijöille suunnattua kyselyä, asiantuntijoiden teemahaastatteluja ja benchmarking-haastatteluja hyvien arviointikäytänteiden kartoittamiseksi. Tuotoksena syntyi ehdotuslista arviointi- ja seurantatyön kehittämiseksi.
Promoting equality in youth work is based on the Non-Discrimination Act and the Youth Work Act. According to the Non-Discrimination Act, an equality plan is mandatory for an employer who regularly employs at least 30 people. Municipal authorities are obliged to plan the necessary measures for promoting equality. It is recommendable for employers with less than 30 workers to have an equality plan as well, which is usually the current situation in municipal youth work services.
The data of this thesis was collected through a questionnaire for youth workers, interviews with equality work specialists and benchmarking interviews. Surveying the present situation indicated that equality assessment is not regularly carried out, especially if an equality plan is lacking. Assessment is mainly carried out through monitoring the achievement of set targets, peer and self-assessment or reflection, and following the ethical principles of municipalities or common evaluation criteria. The assessment methods included surveys and workshops. Some of the youth workers suggested a practical assessment tool for improving the follow-up work.
The outcome of this thesis was a suggestion list for further development work. Putting the equality plan into action is always a process, and deepening the understanding of equality would improve the follow-up work.