Poki-potilaiden ohjaus potilas- ja hoitajanäkökulmasta
Uusi-Pietilä, Juhani; Vainio, Linda (2020)
Uusi-Pietilä, Juhani
Vainio, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215469
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden kokemuksia ohjauksesta Rauman polikliinisen kirurgian osastolla. Lisäksi selvitimme sairaanhoitajien kokemuksia heidän antamastaan ohjauksesta. Tavoitteena oli saadun tiedon perusteella kehittää potilasohjausta polikliinisen kirurgian osastolla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kohderyhminä olivat polikliinisen kirurgian osaston hoitajat (N=4) ja potilaat (N=60), jotka kävivät toimenpiteessä marras-joulukuussa 2019. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeiden avulla, jotka tehtiin tätä tutkimusta varten. Hoitajille ja potilaille tehtiin erilliset kyselylomakkeet. Vastauksia hoitajilta saatiin n=4 ja potilailta n=38. Potilaiden vastausprosentiksi muodostui 63% ja hoitajien 100%. Potilaiden ikäjakauma oli 17-83 vuotta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki potilaat saivat yksilöohjausta, kirjallista ohjausta sekä suullista ohjausta. Kaikki potilaat saivat tietoa toimenpiteen jälkeisestä hoidosta. Ohjaustilanteesta jokainen sai tarvittavat tiedot ja niiden läpikäymiseen oli varattu riittävästi aikaa. Kaikki vastanneet potilaat pitivät ohjaustilannetta vuorovaikutuksellisena ja kiireettömänä. Lisäksi jokainen piti ohjaavaa sairaanhoitajaa asiantuntevana.
Hoitajien vastauksista kävi ilmi, että he käyttivät potilasohjauksessa kirjallista ohjausta, suullista ohjausta sekä yksilö- ja puhelinohjausta. Hoitajista jokainen kertoi ajan riittävän potilasohjaukseen. Näyttöön perustuvaa tietoa käytti jokainen hoitaja ohjauksensa tukena. Ohjauksen eteneminen perustui molemmin puoliseen vuorovaikutussuhteeseen. Lisäksi ohjauksen riittävyyttä arvioitiin yhdessä potilaan kanssa.
Sekä potilaiden että hoitajien kyselylomakkeet sisälsivät avoimen vastauskohdan. Avoimen kysymyksen tarkoituksena oli selvittää mikä ohjauksessa oli hyvää ja mitä kehitettävää siinä olisi. Hoitajat eivät vastanneet avoimeen kohtaan, mutta potilailta vastauksia saatiin useampi. Yhteistä vastauksissa oli tyytyväisyys potilasohjauksen ilmapiiriin ja ohjauksen riittävyyteen. Osa vastaajista toivoi selkeyttä ohjaamiseen sekä yhteystietoja mahdollisia ongelmatilanteita varten.
Polikliinisen kirurgian osaston toiminta loppuu keväällä 2020, jolloin tutkimustuloksia ei osastolla päästä hyödyntämään. Osaston loppuminen vaikutti hoitajien mukaan heidän motivaatioonsa, mutta hoitajat osallistuivat tutkimukseen siitä huolimatta aktiivisesti. The purpose of this thesis was to collect patients experiences from the caretaking they have received at Rauma’s Department of Outpatient Surgery. We also looked at the same topic through nurses perspective. Our objective was to develop the given guidance and caretaking within this department based on the results of this research.
A quantitive research method was used. Our target groups were the nurses (N=4) and the patients (N=60) of the Department of Outpatient Surgery who had had treatment in between November and December 2019. In total 4 nurses and 38 patients took the survey. Patients response percentage came to 63% and nurses to 100%. The age range between the responders were 17-83 years.
The research results showed that all the patients received individual guidance, written and vocal. All the patients also received instructions on after operation treatment. Everyone received all the information they required within enough time. All the patients that took the survey considered that the delivery of the instructions and guidance was interpersonal and it didn’t feel as it was rushed. In addition, all the participants thought that the nurse who delivered these at the time was professional.
The nurses' survey showed that individual guidance, written and vocal, and also instructions over on the phone were delivered to the patients. All the nurses thought there was enough time to fully deliver them. Some knowledge from previous research was used as a support. The delivery of the guidance was based on the interaction between one another. Furthermore, the fulfilment of the delivery was looked at with the patient at the time.
Both surveys that took place, patients and nurses, included an open space for additional comments. The open space was an opportunity for the participants to tell what was good about the whole and what could be improved. The nurses that took the survey didn’t have any additional comments but more than a few patients did. The common factor between all the comments was the satisfaction in the general atmosphere and the guidance provided. A part of the comments required more clarification on the guidance and details, for example, a phone number that they could call if they faced a problem.
The Department of Outpatient Surgery will discontinue in spring 2020. Therefore, the research results can’t be further used in the department. The nurses had told that the discontinuous of the department affects their work motivation but despite that, they participated actively in survey taking.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kohderyhminä olivat polikliinisen kirurgian osaston hoitajat (N=4) ja potilaat (N=60), jotka kävivät toimenpiteessä marras-joulukuussa 2019. Tutkimusaineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeiden avulla, jotka tehtiin tätä tutkimusta varten. Hoitajille ja potilaille tehtiin erilliset kyselylomakkeet. Vastauksia hoitajilta saatiin n=4 ja potilailta n=38. Potilaiden vastausprosentiksi muodostui 63% ja hoitajien 100%. Potilaiden ikäjakauma oli 17-83 vuotta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki potilaat saivat yksilöohjausta, kirjallista ohjausta sekä suullista ohjausta. Kaikki potilaat saivat tietoa toimenpiteen jälkeisestä hoidosta. Ohjaustilanteesta jokainen sai tarvittavat tiedot ja niiden läpikäymiseen oli varattu riittävästi aikaa. Kaikki vastanneet potilaat pitivät ohjaustilannetta vuorovaikutuksellisena ja kiireettömänä. Lisäksi jokainen piti ohjaavaa sairaanhoitajaa asiantuntevana.
Hoitajien vastauksista kävi ilmi, että he käyttivät potilasohjauksessa kirjallista ohjausta, suullista ohjausta sekä yksilö- ja puhelinohjausta. Hoitajista jokainen kertoi ajan riittävän potilasohjaukseen. Näyttöön perustuvaa tietoa käytti jokainen hoitaja ohjauksensa tukena. Ohjauksen eteneminen perustui molemmin puoliseen vuorovaikutussuhteeseen. Lisäksi ohjauksen riittävyyttä arvioitiin yhdessä potilaan kanssa.
Sekä potilaiden että hoitajien kyselylomakkeet sisälsivät avoimen vastauskohdan. Avoimen kysymyksen tarkoituksena oli selvittää mikä ohjauksessa oli hyvää ja mitä kehitettävää siinä olisi. Hoitajat eivät vastanneet avoimeen kohtaan, mutta potilailta vastauksia saatiin useampi. Yhteistä vastauksissa oli tyytyväisyys potilasohjauksen ilmapiiriin ja ohjauksen riittävyyteen. Osa vastaajista toivoi selkeyttä ohjaamiseen sekä yhteystietoja mahdollisia ongelmatilanteita varten.
Polikliinisen kirurgian osaston toiminta loppuu keväällä 2020, jolloin tutkimustuloksia ei osastolla päästä hyödyntämään. Osaston loppuminen vaikutti hoitajien mukaan heidän motivaatioonsa, mutta hoitajat osallistuivat tutkimukseen siitä huolimatta aktiivisesti.
A quantitive research method was used. Our target groups were the nurses (N=4) and the patients (N=60) of the Department of Outpatient Surgery who had had treatment in between November and December 2019. In total 4 nurses and 38 patients took the survey. Patients response percentage came to 63% and nurses to 100%. The age range between the responders were 17-83 years.
The research results showed that all the patients received individual guidance, written and vocal. All the patients also received instructions on after operation treatment. Everyone received all the information they required within enough time. All the patients that took the survey considered that the delivery of the instructions and guidance was interpersonal and it didn’t feel as it was rushed. In addition, all the participants thought that the nurse who delivered these at the time was professional.
The nurses' survey showed that individual guidance, written and vocal, and also instructions over on the phone were delivered to the patients. All the nurses thought there was enough time to fully deliver them. Some knowledge from previous research was used as a support. The delivery of the guidance was based on the interaction between one another. Furthermore, the fulfilment of the delivery was looked at with the patient at the time.
Both surveys that took place, patients and nurses, included an open space for additional comments. The open space was an opportunity for the participants to tell what was good about the whole and what could be improved. The nurses that took the survey didn’t have any additional comments but more than a few patients did. The common factor between all the comments was the satisfaction in the general atmosphere and the guidance provided. A part of the comments required more clarification on the guidance and details, for example, a phone number that they could call if they faced a problem.
The Department of Outpatient Surgery will discontinue in spring 2020. Therefore, the research results can’t be further used in the department. The nurses had told that the discontinuous of the department affects their work motivation but despite that, they participated actively in survey taking.