Asiakaspalautekysely Original Sokos Hotel Valjuksen kokoustiloista
Romppanen, Teemu (2020)
Romppanen, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215462
Tiivistelmä
Kokous tarkoittaa ihmisten kokoontumista. Kokoukset voivat vaihdella hyvin paljon, ne voivat olla yksinkertaisia aamupalavereita tai monimuotoisempia kokouksia. Kokouksen kesto vaihtelee ja se voi sisältää erilaisia tapahtumia useissa eri paikoissa. Tarkoituksena kokouksessa on yhdessä keskustella, päättää, tiedottaa ja valita henkilöitä eri tehtäviin. Kokoustilojen viihtyvyys, tarkoituksenmukaisuus ja toimivuus ovat onnistuneen kokouksen edellytyksiä. On tärkeää, että tilojen määrää ja laatua arvioidaan huolellisesti sekä osallistujien että järjestäjien ja esiintyjien näkökulmasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Valjus. Original Sokos Hotel Valjus on Osuuskauppa Maakuntaan kuuluva hotelli. Se kuuluu Sokos Hotels hotelliketjuun, joka on Suomen laajin ja tunnetuin hotelliketju. Siihen kuuluu yhteensä 50 hotellia, jotka sijaitsevat Suomessa, Pietarissa ja Tallinnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakaspalautekysely Sokos Hotel Valjuksen kokoustiloista ja saada kehittämisideoita kokoustiloihin liittyen. Tavoitteena oli, että Sokos Hotel Valjus voi kehittää kokouspalveluita asiakaspalautekyselyn tulosten pohjalta. Tutkimusongelmana oli, mitä mieltä Sokos Hotel Valjuksen kokousasiakkaat ovat kokoustiloista ja -palveluista.
Tulostetut kyselylomakkeet laitettiin esille Original Sokos Hotel Valjuksen kokoustiloihin 6.5.2019. Kokoustilojen varaaja täytti kyselylomakkeen kokouksen lomassa tai sen päätyttyä, jonka jälkeen lomakkeelle oli varattu suljettava kirjekuori. Kokouksen jälkeen ravintola Sulon tarjoilijat keräsivät kirjekuoret. Lomakkeita oli jaossa kuukauden ajan, mutta kyselylomakkeita oli täytetty niin vähän määräaikaan mennessä, joten kyselyn vastaamisaikaa jatkettiin, jotta saataisiin vastauksia enemmän ja näin myös tutkimuksen luotettavuus paranisi. Kyselylomakkeiden jakaminen päättyi 1.8.2019. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 16 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksina saatiin erilaisia kehitysideoita kokoustiloihin. Kokoustiloissa koettiin olevan puutteita ATK-välineistön osalta. Tulostin koettaisiin tarpeellisena kokoustiloissa, jotta esimerkiksi kokouspöytäkirjan voisi tulostaa heti kokouksen päätyttyä. Langaton kuvanheijastus puuttuu kokoustiloista ja se koetaan tarpeellisena vastaajien mukaan, koska tällöin ei tarvitse viritellä johtoja ja kytkentöjä. Langattomaksi kuvatykiksi asiakkaat ovat ehdottaneet Barcoa. Myös näytön peilaus Mivacast-ohjelma olisi tarpeellinen kokous-tiloihin.
Muita kehitysehdotuksia olivat kokousemäntä, joka tulisi tilaisuuden aluksi käymään asiat läpi. Henkilökuntaa on ollut kesken kokouksen vaikea tavoittaa. Kehitysehdotuksena on myös, että tilaisuuteen osallistujille jaettaisiin avainkortit, jotta arvotavarat saisi lukkojen taakse. Sisustuksen osalta palautetta on annettu tilan kolkkoudesta ja ehdotettu esimerkiksi maisematapettia, joka toisi lämpöä tilaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Original Sokos Hotel Valjus. Original Sokos Hotel Valjus on Osuuskauppa Maakuntaan kuuluva hotelli. Se kuuluu Sokos Hotels hotelliketjuun, joka on Suomen laajin ja tunnetuin hotelliketju. Siihen kuuluu yhteensä 50 hotellia, jotka sijaitsevat Suomessa, Pietarissa ja Tallinnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakaspalautekysely Sokos Hotel Valjuksen kokoustiloista ja saada kehittämisideoita kokoustiloihin liittyen. Tavoitteena oli, että Sokos Hotel Valjus voi kehittää kokouspalveluita asiakaspalautekyselyn tulosten pohjalta. Tutkimusongelmana oli, mitä mieltä Sokos Hotel Valjuksen kokousasiakkaat ovat kokoustiloista ja -palveluista.
Tulostetut kyselylomakkeet laitettiin esille Original Sokos Hotel Valjuksen kokoustiloihin 6.5.2019. Kokoustilojen varaaja täytti kyselylomakkeen kokouksen lomassa tai sen päätyttyä, jonka jälkeen lomakkeelle oli varattu suljettava kirjekuori. Kokouksen jälkeen ravintola Sulon tarjoilijat keräsivät kirjekuoret. Lomakkeita oli jaossa kuukauden ajan, mutta kyselylomakkeita oli täytetty niin vähän määräaikaan mennessä, joten kyselyn vastaamisaikaa jatkettiin, jotta saataisiin vastauksia enemmän ja näin myös tutkimuksen luotettavuus paranisi. Kyselylomakkeiden jakaminen päättyi 1.8.2019. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 16 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksina saatiin erilaisia kehitysideoita kokoustiloihin. Kokoustiloissa koettiin olevan puutteita ATK-välineistön osalta. Tulostin koettaisiin tarpeellisena kokoustiloissa, jotta esimerkiksi kokouspöytäkirjan voisi tulostaa heti kokouksen päätyttyä. Langaton kuvanheijastus puuttuu kokoustiloista ja se koetaan tarpeellisena vastaajien mukaan, koska tällöin ei tarvitse viritellä johtoja ja kytkentöjä. Langattomaksi kuvatykiksi asiakkaat ovat ehdottaneet Barcoa. Myös näytön peilaus Mivacast-ohjelma olisi tarpeellinen kokous-tiloihin.
Muita kehitysehdotuksia olivat kokousemäntä, joka tulisi tilaisuuden aluksi käymään asiat läpi. Henkilökuntaa on ollut kesken kokouksen vaikea tavoittaa. Kehitysehdotuksena on myös, että tilaisuuteen osallistujille jaettaisiin avainkortit, jotta arvotavarat saisi lukkojen taakse. Sisustuksen osalta palautetta on annettu tilan kolkkoudesta ja ehdotettu esimerkiksi maisematapettia, joka toisi lämpöä tilaan.