Asiakkaiden kokemuksia perhekuntoutuksesta
Jaakkonen, Liisa; Pesonen, Mirva; Tohmo, Anna (2020)
Jaakkonen, Liisa
Pesonen, Mirva
Tohmo, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004205397
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia perhekuntoutusjaksolta. Tavoitteena oli saada selville, miten perhekuntoutusta toteutetaan, mitkä asiat vaikuttavat palveluun ja miten laatua voidaan kehittää. Yhteistyökumppaninamme toimi Eksoten perhetukikeskus, jossa järjestetään perhekuntoutusta. Eksote pyrkii kehittämään toimintaansa asiakaspalautetta ja -kokemuksia sekä kehittämisideoita hyödyntäen.
Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin perhekuntoutusjaksolla olleen asiakkaan haastattelulla sekä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Haastattelu antoi tietoa asiakkaan kokemuksista Eksoten perhekuntoutusjaksolta ja kirjallisuuskatsauksen kautta saatiin kattavasti näkemyksiä perhekuntoutuksesta ja sen vaikuttavuudesta eri tahojen toteuttamana.
Tutkimustulosten mukaan kokemukset perhekuntoutusjaksosta olivat pääosin positiivisia, mutta kehittämiskohteitakin löytyi. Kuntoutusjakson sisältö riippui asiakkaan tarpeista, ja jakson toteutus sekä käytetyt työmenetelmät vaihtelivat järjestäjän mukaan. Voidaankin todeta, että kokemukset perhekuntoutuksesta ovat subjektiivisia eivätkä tällöin ole suoraan verrattavissa toisiinsa.
Asiakaskokemusten perusteella olennaisiksi asioiksi perhekuntoutuksessa nousivat henkilökunnan merkitys, osaaminen ja ammattitaito, koko perheen huomioiminen ja osallisuuden vahvistaminen sekä vertaistuki. Asiakkaat toivoivat perhekuntoutusjaksolle selkeät, ymmärrettävät ja konkreettiset tavoitteet. Kehittämisideana nousi asiakasosallisuuden lisääminen ja yhdessä kirjaaminen. Osa asiakkaista koki kuntoutusjakson jälkeisen ajan haasteelliseksi ja toivoi enemmän tukea siirtymävaiheeseen, jotta paluu arkeen sujuisi helpommin. Monet tutkimukset on tehty vanhempien näkökulmaa tarkastellen, joten tulevaisuudessa voisi lasten omiin kokemuksiin perhekuntoutuksesta perehtyä syvällisemmin.
Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa kerättiin perhekuntoutusjaksolla olleen asiakkaan haastattelulla sekä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Haastattelu antoi tietoa asiakkaan kokemuksista Eksoten perhekuntoutusjaksolta ja kirjallisuuskatsauksen kautta saatiin kattavasti näkemyksiä perhekuntoutuksesta ja sen vaikuttavuudesta eri tahojen toteuttamana.
Tutkimustulosten mukaan kokemukset perhekuntoutusjaksosta olivat pääosin positiivisia, mutta kehittämiskohteitakin löytyi. Kuntoutusjakson sisältö riippui asiakkaan tarpeista, ja jakson toteutus sekä käytetyt työmenetelmät vaihtelivat järjestäjän mukaan. Voidaankin todeta, että kokemukset perhekuntoutuksesta ovat subjektiivisia eivätkä tällöin ole suoraan verrattavissa toisiinsa.
Asiakaskokemusten perusteella olennaisiksi asioiksi perhekuntoutuksessa nousivat henkilökunnan merkitys, osaaminen ja ammattitaito, koko perheen huomioiminen ja osallisuuden vahvistaminen sekä vertaistuki. Asiakkaat toivoivat perhekuntoutusjaksolle selkeät, ymmärrettävät ja konkreettiset tavoitteet. Kehittämisideana nousi asiakasosallisuuden lisääminen ja yhdessä kirjaaminen. Osa asiakkaista koki kuntoutusjakson jälkeisen ajan haasteelliseksi ja toivoi enemmän tukea siirtymävaiheeseen, jotta paluu arkeen sujuisi helpommin. Monet tutkimukset on tehty vanhempien näkökulmaa tarkastellen, joten tulevaisuudessa voisi lasten omiin kokemuksiin perhekuntoutuksesta perehtyä syvällisemmin.