Ravintolan illallisasiakkaiden lisääminen majoitusympäristössä – Hotelli Indigo
Rouvali, Joni; Säntti, Teemu (2020)
Rouvali, Joni
Säntti, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Helsingissä toimivalle hotelli Indigolle palvelunparantamissuunnitelma. Tämän suunnitelman avulla kohdeyritys voi mahdollisesti lisätä asiakasvirtaa sen yhteydessä toimivassa ravintola Bröd Punavuoressa. Palvelunparantamissuunnitelman keskeinen tarkoitus oli selvittää syitä siihen, miksi hotellissa yöpyvät asiakkaat eivät käytä hotellin ravintolan palveluja sen illallisaikaan.
Tämän opinnäytetyön tietoperustaksi valikoitui asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta sekä palvelunlaatua käsittelevää teoriaa. Asiakasta ja palvelua käsittelevän teorian lisäksi tietoperustaan sisältyi myös markkinointiviestintään keskittyvää teoriaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä toimivat osallistuva havainnointi, sekä kyselytutkimus. Osallistuvan havainnoinnin avulla kerättiin tietoa kohdeyrityksen nykytilanteesta, sekä lähialueella toimivien kilpailijoiden toiminnasta. Havainnoinnin keskeiseksi tarkkailun kohteeksi valikoitui ravintolapalveluihin liittyvä markkinointi. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nykyisten asiakkaiden näkemystä hotellin ravintolapalveluista, ja heidän mahdollisia toiveitaan ravintolapalveluihin liittyen.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmenetelmien sekä tietoperustan avulla keskeisiksi tuloksiksi selvisi, että kohdeyrityksellä on hieman parannettavaa ravintolan markkinointiin, ja ravintolasalin viihtyvyyteen sekä toimivuuteen liittyen. Huomattuihin epäkohtiin viitaten, opinnäytetyöhön muodostettiin palvelunparantamissuunnitelma, joka tarjoaa esimerkkiratkaisuja havaittuihin puutteisiin. Palvelunparantamissuunnitelmasta hyötyy kohdeyritys – suunnitelmasta esille nousevat kehitysehdotukset ovat myös helposti hyödynnettävissä, sillä ne ovat suhteellisen edullisia toteuttaa.
Tämän opinnäytetyön tietoperustaksi valikoitui asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta sekä palvelunlaatua käsittelevää teoriaa. Asiakasta ja palvelua käsittelevän teorian lisäksi tietoperustaan sisältyi myös markkinointiviestintään keskittyvää teoriaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä toimivat osallistuva havainnointi, sekä kyselytutkimus. Osallistuvan havainnoinnin avulla kerättiin tietoa kohdeyrityksen nykytilanteesta, sekä lähialueella toimivien kilpailijoiden toiminnasta. Havainnoinnin keskeiseksi tarkkailun kohteeksi valikoitui ravintolapalveluihin liittyvä markkinointi. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nykyisten asiakkaiden näkemystä hotellin ravintolapalveluista, ja heidän mahdollisia toiveitaan ravintolapalveluihin liittyen.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmenetelmien sekä tietoperustan avulla keskeisiksi tuloksiksi selvisi, että kohdeyrityksellä on hieman parannettavaa ravintolan markkinointiin, ja ravintolasalin viihtyvyyteen sekä toimivuuteen liittyen. Huomattuihin epäkohtiin viitaten, opinnäytetyöhön muodostettiin palvelunparantamissuunnitelma, joka tarjoaa esimerkkiratkaisuja havaittuihin puutteisiin. Palvelunparantamissuunnitelmasta hyötyy kohdeyritys – suunnitelmasta esille nousevat kehitysehdotukset ovat myös helposti hyödynnettävissä, sillä ne ovat suhteellisen edullisia toteuttaa.