Arvolupauksen ja asiakaskohderyhmän määrittely markkinointiyritykselle E
Laukamo, Mikaela (2020)
Laukamo, Mikaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185314
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona omalle suunnitteilla olevalle sosiaalisen median markkinointiyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa oman yrityksen asiakaskohderyhmä ja arvolupaus sekä muodostaa ostajapersoona. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintamallinnuspohja Business Model Canvasta ja tarkemmin sen kahta osa-aluetta: arvolupausta ja asiakaskohderyhmää, sekä niiden valitsemista. Teoriaosuudessa käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Teorian pohjalta muodostettiin potentiaalinen asiakaskohderyhmä, jota käytettiin tutkimuksessa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistoa kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän haastateltavaa, jotka voisivat kaikki olla myös potentiaalisia asiakkaita. Haastateltavat olivat eri alojen pienyrittäjiä pääkaupunki-seudulta ja haastattelut toteutettiin heidän kodeissaan tai toimitiloissaan. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen niitä vertailtiin teemoittain ja etsittiin yhteneväisyyksiä. Tutkimuksen päätavoite oli selvittää minkälaista palvelua he voisivat tarvita, mitä arvoa he toivoisivat sen tuottavan yrityksilleen ja onko palvelulle kysyntää ylipäätään. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset puolsivat ajatusta, että yrityksen tarjoamalle palvelulle olisi kysyntää. Asiakaskohderyhmäksi valikoitui 45-64-vuotiaat kiireelliset pienyrittäjät, joilla on haasteita tai puuttuvaa osaamista sosiaalisen median markkinoinnin saralla. Sosiaalisen median kanavista Instagramia pidettiin ylivoimaisesti houkuttelevimpana markkinointiin. Palvelun tuottamista arvoista tärkeimpinä koettiin näkyvyys, myynnin kasvatus sekä vaivattomuus. Teorian ja haastattelujen pohjalta muodostettiin yritykselle myös arvolupaus. Se valittiin ehdottamalla samoille haastateltaville pienyrittäjille kuusi eri vaihtoehtoista arvolupausta, joista eniten ääniä sai: E Marketing – Pienyrittäjä, koetko sosiaalisen median markkinoinnin haasteellisena? Me hoidamme sen puolestasi, jotta sinä voit keskittyä siihen minkä osaat. Autamme yritystäsi saamaan lisää näkyvyyttä, myyntiä ja asiakkaita.