Potilaan osallisuus potilasturvallisuuden edistämisessä
Rantonen, Päivi; Suhonen, Anna-Maria (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rantonen, Päivi
Suhonen, Anna-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaalapotilaiden kokemuksia potilasturvallisuudesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa potilasturvallisuudesta potilaiden näkökulmasta sekä hyödyntää tuloksia potilasta osallistavien työtapojen ja toimintakulttuurin kehittämisessä. Toimeksiantajana opinnäyteyölle toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote).
Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Potilasturvallisuuskyselyyn vastasi kaikkiaan 263 potilasta, joista viiden vastauslomake jouduttiin hylkäämään puutteellisten tietojen perusteella. Vastaajat olivat hoidettavina Etelä-Karjalan keskussairaalan neljällä osastolla elo-syyskuussa 2019. Kyselytulokset analysoitiin määrällisesti ja avoimet kysymykset käyttäen induktiivista sisällön analyysia. Tulosten analysoinnin jälkeen kehittämiskohteisiin etsittiin ratkaisuja yhdessä osastojen hoitohenkilöstön kanssa Learning Cafe -menetelmällä.
Potilaiden kokemukset potilasturvallisuuden osa-alueista olivat pääosin positiivisia. Potilaat kokivat, että hoitava henkilöstö antoi heidän osallistua omaan hoitoonsa ja kannusti osallistumaan hoitoa koskevaan päätöksentekoon. Hoitohenkilöstöllä koettiin olevan aikaa keskustella potilaiden kanssa hoitoon liittyvistä asioista. Tulosten perusteella on tarve kehittää tiedonkulkua sekä hoidossa tapahtuneiden virheiden käsittelyä. Tärkeä on huomioida anteeksipyynnön merkitys hoitovirheen tapahduttua. Learning cafe -menetelmällä saatiin hyviä käytännön ratkaisuja potilasturvallisuuden ja potilaiden osallisuuden parantamiseksi. Potilasturvallisuuden kehittämistä tulee jatkaa edelleen ja jatkossa olisi hyödyllistä selvittää, miten potilaat käsittävät osallisuuden merkityksen hoidossa ollessaan.
Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Potilasturvallisuuskyselyyn vastasi kaikkiaan 263 potilasta, joista viiden vastauslomake jouduttiin hylkäämään puutteellisten tietojen perusteella. Vastaajat olivat hoidettavina Etelä-Karjalan keskussairaalan neljällä osastolla elo-syyskuussa 2019. Kyselytulokset analysoitiin määrällisesti ja avoimet kysymykset käyttäen induktiivista sisällön analyysia. Tulosten analysoinnin jälkeen kehittämiskohteisiin etsittiin ratkaisuja yhdessä osastojen hoitohenkilöstön kanssa Learning Cafe -menetelmällä.
Potilaiden kokemukset potilasturvallisuuden osa-alueista olivat pääosin positiivisia. Potilaat kokivat, että hoitava henkilöstö antoi heidän osallistua omaan hoitoonsa ja kannusti osallistumaan hoitoa koskevaan päätöksentekoon. Hoitohenkilöstöllä koettiin olevan aikaa keskustella potilaiden kanssa hoitoon liittyvistä asioista. Tulosten perusteella on tarve kehittää tiedonkulkua sekä hoidossa tapahtuneiden virheiden käsittelyä. Tärkeä on huomioida anteeksipyynnön merkitys hoitovirheen tapahduttua. Learning cafe -menetelmällä saatiin hyviä käytännön ratkaisuja potilasturvallisuuden ja potilaiden osallisuuden parantamiseksi. Potilasturvallisuuden kehittämistä tulee jatkaa edelleen ja jatkossa olisi hyödyllistä selvittää, miten potilaat käsittävät osallisuuden merkityksen hoidossa ollessaan.