"Selkeyttä, rutiininomaisuutta ja rajoja" : marketin ylläpito pienessä yksikössä
Koskela, Jonna (2020)
Koskela, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185298
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli edistää Yrityksen X marketin ylläpitoa ja sen strategisen kehitysohjelman toteuttamista. Työssä tuotiin esille yrityksessä työskentelevien työntekijöiden näkemyksiä marketin nykytilasta ja sen kehittämisestä. Näiden pohjalta tehtiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia marketin ylläpidon parantamiseksi.
Marketin ylläpitoa tarkasteltiin kolmesta teoreettisesta lähtökohdasta. Jatkuvaa oppimista tarkasteltiin osana osaamisen kehittämistä. Työn tuloksellisuutta edeltävä tehokkuus, hyvinvointi ja työn imu saivat ylleen käsitteen sisäinen motivaatio, joka määriteltiin psykologisiin perustarpeisiin pohjautuvalla itseohjautuvuusteorialla. Toimeenpanon käsitteellä havainnollistettiin itse aikaansaamisen prosessia, sitä kuinka motivaatio muuttuu tekemiseksi.
Empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tietoa kerättiin kuuden teemahaastattelun avulla marras-joulukuun aikana. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysin periaatteiden ohella tutkijan kokemusta työkontekstista.
Tutkimustulosten mukaan marketin ylläpidon kuvattiin edellyttävän selkeämpää vastuunjakoa, tiedon jakamista ja toisten auttamista. Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat kiinnostusta uuden oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Lisäksi oma asennoituminen ja motivaatio nähtiin tärkeänä vaikuttavana tekijänä työn tuloksellisuudessa. Johtopäätöksenä todettiin, että marketin ylläpito on useita yhteen kietoutuneita asioita sisältävä kokonaisuus, johon ei ole yhtä ratkaisua. Empirian ja teorian synteesistä muodostuneet kehitysehdotukset luovutettiin kokonaisuudessaan luottamuksellisena tammikuussa toimeksiantajalle.
Marketin ylläpitoa tarkasteltiin kolmesta teoreettisesta lähtökohdasta. Jatkuvaa oppimista tarkasteltiin osana osaamisen kehittämistä. Työn tuloksellisuutta edeltävä tehokkuus, hyvinvointi ja työn imu saivat ylleen käsitteen sisäinen motivaatio, joka määriteltiin psykologisiin perustarpeisiin pohjautuvalla itseohjautuvuusteorialla. Toimeenpanon käsitteellä havainnollistettiin itse aikaansaamisen prosessia, sitä kuinka motivaatio muuttuu tekemiseksi.
Empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tietoa kerättiin kuuden teemahaastattelun avulla marras-joulukuun aikana. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysin periaatteiden ohella tutkijan kokemusta työkontekstista.
Tutkimustulosten mukaan marketin ylläpidon kuvattiin edellyttävän selkeämpää vastuunjakoa, tiedon jakamista ja toisten auttamista. Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat kiinnostusta uuden oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Lisäksi oma asennoituminen ja motivaatio nähtiin tärkeänä vaikuttavana tekijänä työn tuloksellisuudessa. Johtopäätöksenä todettiin, että marketin ylläpito on useita yhteen kietoutuneita asioita sisältävä kokonaisuus, johon ei ole yhtä ratkaisua. Empirian ja teorian synteesistä muodostuneet kehitysehdotukset luovutettiin kokonaisuudessaan luottamuksellisena tammikuussa toimeksiantajalle.