Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalin markkinointiviestinnän kehittäminen
Kormano, Maija (2020)
Kormano, Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155082
Tiivistelmä
Elokuvateatteri Matin-Tupa järjestää vuosittain Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalin markkinointiviestintää. Kehittämistyön tavoitteena on löytää oikeat markkinointiviestinnän kanavat, jotka tavoittaisivat kohdeyleisöä. Tavoitteena on myös selvittää, millainen markkinointiviestintä houkuttelisi yleisöä osallistumaan festivaaleille.
Tutkimustyön teoreettisessa viitekehyksessä pureudutaan markkinointiviestintään. Siinä tarkastellaan muun muassa markkinointiviestintää käsitteenä, sen suunnittelua, tavoitteita, kohderyhmiä, kanavia ja vaikuttavuutta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä sovelletaan toimintatutkimusta ja tutkimusote on kvantitatiivinen. Työn ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa suunnitellaan ja toteutetaan Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalin markkinointiviestintää vuonna 2016. Kolmannessa vaiheessa markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta havainnoidaan kyselytutkimuksen avulla festivaalin aikana. Kyselyllä selvitetään muun muassa asiakaskunnan rakennetta sekä niitä markkinointiviestinnän kanavia, jotka tavoittavat yleisöä. Lopulta neljännessä vaiheessa analysoidaan tuloksia ja kehitetään Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalille markkinointiviestinnän suunnitelma.
Festivaalin kohderyhmää ovat aikuiset ja erityisesti varttuneempi väestö, jotka nauttivat kulttuurista. Työn tuloksista käy muun muassa ilmi, että joistain markkinointikanavista – kuten Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta – voidaan luopua kokonaan. Näin voidaan panostaa kohderyhmän suosimiin markkinointikanaviin eli festivaalin nettisivuihin ja Facebookiin sekä lehtimainontaan ja henkilökohtaiseen myyntityöhön. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että luottamus, sitoutuneisuus ja mielikuvat elokuvateatteria, festivaalia ja sen henkilökuntaa kohtaan olivat valtavan korkealla. Markkinointiviestinnän sisältöjä pyritään muotoilemaan siten, että asiakkaiden mielikuvat persoonallisesta teatterista ja elokuvafestivaalista säilyvät ja kasvavat entisestään. Tutkimuksen tuloksena kehitettyä markkinointiviestinnän suunnitelmaa hyödynnetään tulevien Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalien markkinoinnissa.
Tutkimustyön teoreettisessa viitekehyksessä pureudutaan markkinointiviestintään. Siinä tarkastellaan muun muassa markkinointiviestintää käsitteenä, sen suunnittelua, tavoitteita, kohderyhmiä, kanavia ja vaikuttavuutta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä sovelletaan toimintatutkimusta ja tutkimusote on kvantitatiivinen. Työn ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa suunnitellaan ja toteutetaan Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalin markkinointiviestintää vuonna 2016. Kolmannessa vaiheessa markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta havainnoidaan kyselytutkimuksen avulla festivaalin aikana. Kyselyllä selvitetään muun muassa asiakaskunnan rakennetta sekä niitä markkinointiviestinnän kanavia, jotka tavoittavat yleisöä. Lopulta neljännessä vaiheessa analysoidaan tuloksia ja kehitetään Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalille markkinointiviestinnän suunnitelma.
Festivaalin kohderyhmää ovat aikuiset ja erityisesti varttuneempi väestö, jotka nauttivat kulttuurista. Työn tuloksista käy muun muassa ilmi, että joistain markkinointikanavista – kuten Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta – voidaan luopua kokonaan. Näin voidaan panostaa kohderyhmän suosimiin markkinointikanaviin eli festivaalin nettisivuihin ja Facebookiin sekä lehtimainontaan ja henkilökohtaiseen myyntityöhön. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että luottamus, sitoutuneisuus ja mielikuvat elokuvateatteria, festivaalia ja sen henkilökuntaa kohtaan olivat valtavan korkealla. Markkinointiviestinnän sisältöjä pyritään muotoilemaan siten, että asiakkaiden mielikuvat persoonallisesta teatterista ja elokuvafestivaalista säilyvät ja kasvavat entisestään. Tutkimuksen tuloksena kehitettyä markkinointiviestinnän suunnitelmaa hyödynnetään tulevien Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalien markkinoinnissa.