Nuoren toiminnanohjauksen haasteet ja niiden vaikutus koulu-uupumuksen kokemiseen: Erään suomalaisen lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoiden kokemuksia.
Koivu, Veera (2020)
Koivu, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155069
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tavoitteena on selvittää, onko toiminnanohjauksen haasteilla vaikutusta nuoren uupumiseen lukiossa. Tarkoituksena on tuottaa tietoa lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoiden tilanteesta koulu-uupumuksen ja toiminnanohjauksen haasteiden suhteen.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Onko nuoren toiminnanohjauksen haasteilla vaikutusta nuoren uupumiseen lukiossa? 2. Millaisia toiminnanohjauksen haasteita tutkimukseni kohteena olevilla nuorilla on? Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena eräässä suomalaisessa lukiossa. Kysely rakennettiin Webropol-ohjelmalla. Aineisto analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmaa sekä teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen. Taulukko-ohjelmalla laadittiin kuvia, joista tulokset on ilmoitettu prosenttiosuuksin.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että nuoret eivät palaudu kouluviikosta ja kokevat itsensä todella väsyneiksi, osa jo uupuneeksi. Naiset raportoivat väsymyksestä miehiä enemmän. Opiskelu ja opinnoissa menestyminen koetaan tärkeäksi, mutta miehistä lähes viidennes kertoi, että kokee opintonsa merkityksellisiksi vain harvoin tai ei koskaan. Nuorilla on myös ajanhallinnan sekä aloitteellisuuden ja ärsykkeiden vastustamisen haasteita. Motivaatio-ongelmia aiheuttavat erityisesti oman taitotason ja opiskeltavan aineen vaatimustason kohtaamattomuus sekä opiskeltavan aineen kokeminen itselle tarpeettomaksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijoiden jaksamista ja toiminnanohjauksellisia taitoja on tuettava ja kehitettävä, esimerkiksi opiskelutaitoja, motivaatiota ja keskittymiskykyä tukemalla. Epäselväksi jää, kumpi on seurausta kummasta: uupumus toiminnanohjauksellisista haasteista vai haasteet uuvuttavasta väsymyksestä. Selvää kuitenkin on, että ne kytkeytyvät toisiinsa voimakkaasti.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Onko nuoren toiminnanohjauksen haasteilla vaikutusta nuoren uupumiseen lukiossa? 2. Millaisia toiminnanohjauksen haasteita tutkimukseni kohteena olevilla nuorilla on? Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena eräässä suomalaisessa lukiossa. Kysely rakennettiin Webropol-ohjelmalla. Aineisto analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmaa sekä teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen. Taulukko-ohjelmalla laadittiin kuvia, joista tulokset on ilmoitettu prosenttiosuuksin.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että nuoret eivät palaudu kouluviikosta ja kokevat itsensä todella väsyneiksi, osa jo uupuneeksi. Naiset raportoivat väsymyksestä miehiä enemmän. Opiskelu ja opinnoissa menestyminen koetaan tärkeäksi, mutta miehistä lähes viidennes kertoi, että kokee opintonsa merkityksellisiksi vain harvoin tai ei koskaan. Nuorilla on myös ajanhallinnan sekä aloitteellisuuden ja ärsykkeiden vastustamisen haasteita. Motivaatio-ongelmia aiheuttavat erityisesti oman taitotason ja opiskeltavan aineen vaatimustason kohtaamattomuus sekä opiskeltavan aineen kokeminen itselle tarpeettomaksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijoiden jaksamista ja toiminnanohjauksellisia taitoja on tuettava ja kehitettävä, esimerkiksi opiskelutaitoja, motivaatiota ja keskittymiskykyä tukemalla. Epäselväksi jää, kumpi on seurausta kummasta: uupumus toiminnanohjauksellisista haasteista vai haasteet uuvuttavasta väsymyksestä. Selvää kuitenkin on, että ne kytkeytyvät toisiinsa voimakkaasti.