Nuorten miesten seksuaaliterveyden edistäminen: Kivesten omatarkkailu
Junttila, Anna Stiina; Kannisto, Marika; Niska, Josefiina (2020)
Junttila, Anna Stiina
Kannisto, Marika
Niska, Josefiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155067
Tiivistelmä
Kivessyöpä on nuorten miesten yleisin syöpä, joka lisääntyy Suomessa jatkuvasti. Kivessyövän ennaltaehkäisyssä tärkeintä ovat terveelliset elämäntavat ja säännöllinen omatarkkailu. Nopealla hoitoon hakeutumisella syövän paranemisennuste kasvaa erinomaiseksi. Nuorille miehille ei ohjata kivesten omatarkkailun tärkeyttä, kuten naisille ohjataan rintojen tarkkailua. Seksuaalikasvatustunnin yhteydessä kivesten omatarkkailusta on luonnollista kertoa yhdessä murrosiän kokonaisvaltaisten muutosten kanssa. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhdeksäsluokkalaisille pojille seksuaalikasvatustunti. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin projektiluontoisesti Haukiputaan yläkoululle. Työn tavoitteena oli kertoa poikakehon murrosiän psyykkisistä ja fyysisistä muutoksista sekä kivesten omatarkkailusta ja sen tärkeydestä. Toiminnallisella tunnilla oli mukana teoriatietoa, havainnollistavaa video- ja kuvamateriaalia, sekä nuoria osallistava Kahoot-visailu.
Työn lähteet olivat tunnettuja ja tutkittuun tietoon perustuvia ajantasaisia internetsivustoja ja kirjoja, kuten WHO, Väestöliitto ja Aalberg & Siimes Lapsesta aikuiseksi. Tunnin arviointi perustui yksinkertaiseen palautelomakkeeseen, jossa oli kyllä/ei vastausvaihtoehdot, numeraalinen arviointi tunnin onnistumisesta ja kaksi avointa kysymystä. Palautelomakkeet jaettiin jokaiselle tunnille osallistuneelle oppilaalle. 95 % oppilaista jätti tunnin jälkeen palautetta, jonka perusteella oppitunti voitiin todeta hyvin onnistuneeksi. Uutta tietoa sai palautteen mukaan 79 % vastaajista, ja 95 % koki tunnin tiedon hyödylliseksi. Positiivisena yllätyksenä vastauksista ilmeni, että 57 %:lle vastaajista kivesten omatarkkailu oli entuudestaan tuttua. Palautteen perusteella tunnin onnistumisen keskiarvosanaksi tuli 4.3, parhaan mahdollisen arvosanan ollessa viisi.
Kivesten omatarkkailusta päätettiin tehdä sähköinen posteri Haukiputaan yläkoululle tulevien ikäryhmien opetusta varten. Posterin myötä yläkoulu saa käyttöönsä kattavan tiivistelmän opetustunnin materiaalista ja voi jatkossa hyödyntää sitä nuorten terveystiedon opetuksessa. Testicular cancer is the leading form of cancer amongst young males, and it increases in Finland constantly. A healthy lifestyle and the regular self examination of testicles is the most important thing in preventing testicular cancer. The prognosis for testicular cancer is at its best, when getting proper treatment as early as possible. The self-examination of testicles is as important as it is for women to examine their breasts. In relation with a sex education class about the self-examination of testicles it is natural to talk about the wholesome changes of puberty.
The meaning of this functional thesis was to plan and to put in practice a sex education class for young men in ninth grade at an upper comprehensive school in Haukipudas. The goal for this project was to tell about the physical and emotional changes during puberty, and also about the self-examination of testicles, and the importance of it. During the functional classes we had theory, a video and pictures demonstrating the subject. Youth were participated in class using a Kahoot-quiz.
The material used in this thesis comprises of well known, evidence based internet sites and literature, such as WHO, Väestöliitto and Aalberg & Siimes Lapsesta aikuiseksi. The evaluation for this project was based on a simple survey-leaflet, that included yes/no-answers, a numeral rating for the lesson and two open answers. These leaflets were given to all participants. 95 % of the participants left feedback, after wich we could state the lessons were succesful. 79 % got new information from the lesson, and 95% thought that the information given during the lesson was beneficial. A positive suprise was that 57% already knew about the self examination of the testicles. The average numeral rating for the lesson was 4.3 out of five.
As a follow-up for this work, we made a virtual poster, which we gave to the upper comprehensive school in Haukipudas for use. This poster has a summary of the theory used in the sex education class, and can be used, if willing, for the future sex education lessons at upper comprehensive school in Haukipudas.
Työn lähteet olivat tunnettuja ja tutkittuun tietoon perustuvia ajantasaisia internetsivustoja ja kirjoja, kuten WHO, Väestöliitto ja Aalberg & Siimes Lapsesta aikuiseksi. Tunnin arviointi perustui yksinkertaiseen palautelomakkeeseen, jossa oli kyllä/ei vastausvaihtoehdot, numeraalinen arviointi tunnin onnistumisesta ja kaksi avointa kysymystä. Palautelomakkeet jaettiin jokaiselle tunnille osallistuneelle oppilaalle. 95 % oppilaista jätti tunnin jälkeen palautetta, jonka perusteella oppitunti voitiin todeta hyvin onnistuneeksi. Uutta tietoa sai palautteen mukaan 79 % vastaajista, ja 95 % koki tunnin tiedon hyödylliseksi. Positiivisena yllätyksenä vastauksista ilmeni, että 57 %:lle vastaajista kivesten omatarkkailu oli entuudestaan tuttua. Palautteen perusteella tunnin onnistumisen keskiarvosanaksi tuli 4.3, parhaan mahdollisen arvosanan ollessa viisi.
Kivesten omatarkkailusta päätettiin tehdä sähköinen posteri Haukiputaan yläkoululle tulevien ikäryhmien opetusta varten. Posterin myötä yläkoulu saa käyttöönsä kattavan tiivistelmän opetustunnin materiaalista ja voi jatkossa hyödyntää sitä nuorten terveystiedon opetuksessa.
The meaning of this functional thesis was to plan and to put in practice a sex education class for young men in ninth grade at an upper comprehensive school in Haukipudas. The goal for this project was to tell about the physical and emotional changes during puberty, and also about the self-examination of testicles, and the importance of it. During the functional classes we had theory, a video and pictures demonstrating the subject. Youth were participated in class using a Kahoot-quiz.
The material used in this thesis comprises of well known, evidence based internet sites and literature, such as WHO, Väestöliitto and Aalberg & Siimes Lapsesta aikuiseksi. The evaluation for this project was based on a simple survey-leaflet, that included yes/no-answers, a numeral rating for the lesson and two open answers. These leaflets were given to all participants. 95 % of the participants left feedback, after wich we could state the lessons were succesful. 79 % got new information from the lesson, and 95% thought that the information given during the lesson was beneficial. A positive suprise was that 57% already knew about the self examination of the testicles. The average numeral rating for the lesson was 4.3 out of five.
As a follow-up for this work, we made a virtual poster, which we gave to the upper comprehensive school in Haukipudas for use. This poster has a summary of the theory used in the sex education class, and can be used, if willing, for the future sex education lessons at upper comprehensive school in Haukipudas.