Sosionomi (ylempi AMK) kehittäjänä : Kartoitus sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden kokemasta osaamisestaan TKI -toiminnassa
Tammi, Niina (2020)
Tammi, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155061
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden kokemusta omasta osaamisestaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (jäljempänä TKI-toiminta). Erityisenä tutkimuskysymyksenä minulla oli tutkinnon suorittaneiden kehittämisosaamisen kokemus ja kehittämismenetelmien hallinta.
Tutkimukseni tietopohjana toimi sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon TKI-toiminnan osaamiskompetenssit. Tutkimukseni sisälsi sähköisenä toteutetun kyselyn sosionomi (ylempi AMK) tutkinnon vuosina 2017 - 2019 suorittaneille. Kyselyssä oli sekä määrällistä, että laadullista tietoa antavia kysymyksiä. Vastaajat kyselyyni sain jakamalla kyselyä sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyllä saamani tulokset heijastelivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, että sosionomi (ylempi AMK) tutkinnon suorittaneiden kehittämisosaamisessa voisi olla oppilaitoksilla panostamisen paikka. Etenkin tämän kartoituksen perusteella näyttäisi siltä, että erityistä huomiota tulisi kiinnittää opiskelijoiden kykyyn tunnistaa omaa osaamistaan.
Tutkimukseni tietopohjana toimi sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon TKI-toiminnan osaamiskompetenssit. Tutkimukseni sisälsi sähköisenä toteutetun kyselyn sosionomi (ylempi AMK) tutkinnon vuosina 2017 - 2019 suorittaneille. Kyselyssä oli sekä määrällistä, että laadullista tietoa antavia kysymyksiä. Vastaajat kyselyyni sain jakamalla kyselyä sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyllä saamani tulokset heijastelivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, että sosionomi (ylempi AMK) tutkinnon suorittaneiden kehittämisosaamisessa voisi olla oppilaitoksilla panostamisen paikka. Etenkin tämän kartoituksen perusteella näyttäisi siltä, että erityistä huomiota tulisi kiinnittää opiskelijoiden kykyyn tunnistaa omaa osaamistaan.