Perusliikuntataitoharjoittelusta paritanssiksi
Hämäläinen, Päivi (2020)
Hämäläinen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144999
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin mahdollisuutta opettaa aikuisille tanssimisen taitoja perinteisistä opetusmetodeista poiketen. Teen työni kehittääkseni omaa opetustapaani ja kehittyäkseni opettajana.
Tutkin työssäni, voiko perusliikuntataitoja vahvistamalla saada kehoon paritanssitaitoja varsinaisesti tanssiaskeleita opettamatta ja voiko siten myös mahdollisesti oppia tanssimaan. Tutkimuksessani huomioin myös, kuinka mielekästä tanssin opettelu on ilman varsinaisia tanssiaskeleita ja ryhmäliikunnan näkökulmasta. Tavoitteenani oli löytää tapa opetella tanssimaan siten, että ei välttämättä olla sidonnaisia tiettyihin tanssiaskeleisiin, vaan tanssi löydetään kehon kautta musiikin rytmiä kuunnellen. Käytin opetuksessani paljon erilaisia tasapaino-, liikkumis- ja vienti-seuraamisharjoitteita, joita tehtiin yksin, ryhmässä ja parin kanssa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu liikkeestä, tanssin opetuksesta, liikkumisen opetustavoista sekä kehon tunteesta. Lisäksi tietoperustassa on tietoa motivaatioilmastosta ja tematisointista.
Tutkimustapani oli laadullinen tutkimus, johon liittyen järjestin käytännön kurssin, jonka aikana keräsin tietoa oppilaiden kokemuksista ja havainnoin oppimisen kokemuksia opettajan roolissa. Haastattelin myös kurssin osallistujia keräten tietoa heidän tuntemuksistaan kurssista.
Oppilaat kokivat, että heidän käsityksensä tanssimisesta muuttui kurssin aikana ja he ymmärsivät, kuinka monipuolista liikuntaa ja liikettä tanssi on kokonaisvaltaisesti. Oppilaat kokivat oppineensa kurssilla perustanssitaitoja ja olivat positiivisesti yllättyneitä oppimisestaan. He myös kokivat, että tanssiessa ei ole väliä, miltä tanssi näyttää, vaan miltä tanssiminen tuntuu.
Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että tanssimaan on mahdollista oppia ilman tanssiaskelten opettelemista perusliikuntataitoja vahvistamalla tai ainakin siten on mahdollista oppia tanssimiseen tarvittavia taitoja. Kurssista saadaan mielekäs oppilaille, kun heillä on selkeä käsitys kurssin sisällöstä ennen kurssille tuloa. Kyseessä on tanssitaitoja vahvistava kurssi ja heillä ei tule olla ennakko-odotuksia tanssiaskeleiden opettelusta.
Tutkin työssäni, voiko perusliikuntataitoja vahvistamalla saada kehoon paritanssitaitoja varsinaisesti tanssiaskeleita opettamatta ja voiko siten myös mahdollisesti oppia tanssimaan. Tutkimuksessani huomioin myös, kuinka mielekästä tanssin opettelu on ilman varsinaisia tanssiaskeleita ja ryhmäliikunnan näkökulmasta. Tavoitteenani oli löytää tapa opetella tanssimaan siten, että ei välttämättä olla sidonnaisia tiettyihin tanssiaskeleisiin, vaan tanssi löydetään kehon kautta musiikin rytmiä kuunnellen. Käytin opetuksessani paljon erilaisia tasapaino-, liikkumis- ja vienti-seuraamisharjoitteita, joita tehtiin yksin, ryhmässä ja parin kanssa.
Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu liikkeestä, tanssin opetuksesta, liikkumisen opetustavoista sekä kehon tunteesta. Lisäksi tietoperustassa on tietoa motivaatioilmastosta ja tematisointista.
Tutkimustapani oli laadullinen tutkimus, johon liittyen järjestin käytännön kurssin, jonka aikana keräsin tietoa oppilaiden kokemuksista ja havainnoin oppimisen kokemuksia opettajan roolissa. Haastattelin myös kurssin osallistujia keräten tietoa heidän tuntemuksistaan kurssista.
Oppilaat kokivat, että heidän käsityksensä tanssimisesta muuttui kurssin aikana ja he ymmärsivät, kuinka monipuolista liikuntaa ja liikettä tanssi on kokonaisvaltaisesti. Oppilaat kokivat oppineensa kurssilla perustanssitaitoja ja olivat positiivisesti yllättyneitä oppimisestaan. He myös kokivat, että tanssiessa ei ole väliä, miltä tanssi näyttää, vaan miltä tanssiminen tuntuu.
Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että tanssimaan on mahdollista oppia ilman tanssiaskelten opettelemista perusliikuntataitoja vahvistamalla tai ainakin siten on mahdollista oppia tanssimiseen tarvittavia taitoja. Kurssista saadaan mielekäs oppilaille, kun heillä on selkeä käsitys kurssin sisällöstä ennen kurssille tuloa. Kyseessä on tanssitaitoja vahvistava kurssi ja heillä ei tule olla ennakko-odotuksia tanssiaskeleiden opettelusta.