Seksi kiinnostaa! :Seksuaalikasvatus-podcast yläasteikäisille
Helaskoski, Janica; Sikanen, Tea (2020)
Helaskoski, Janica
Sikanen, Tea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yläasteikäisille teoriatietoon pohjautuva mielenkiintoinen seksuaalikasvatus podcast. Tarkoituksena oli myös kokeilla uudenlaista seksuaalikasvatusmenetelmää. Podcast on nuorten saatavilla myös tulevaisuudessa. Tavoitteena on nostaa nuorten seksuaalista minäkuvaa ja lisätä nuorten kiinnostusta seksuaaliterveyttä kohtaan sekä luoda helppo väylä nuorille saada tietoa seksiin liittyvistä asioista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktiona toimi podcast. Opinnäytetyö sisälsi teoreettisen viitekehyksen, mikä muodostettiin tutkitusta tiedosta. Tiedon hankkimisessa käytettiin monipuolisesti lähteitä sekä kirjallisuudesta että internetistä. Lähteiden valinnassa käytettiin lähdekritiikkiä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta tuotettiin sisältöä podcastiin. Podcastin arviointi toteutettiin yhteistyössä Urheilupuiston koulun kanssa. Podcast sisältää tietoa ehkäisystä, nuorten seksuaalisuudesta, seksuaalioikeuksista ja seksistä.
Podcastia arvioitiin strukturoidun palautelomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä podcastin hyödyllisyydestä, kiinnostavuudesta ja sisällön opettavaisuudesta. Palaute kerättiin Urheilupuiston koulun oppilailta. Avointa palautetta saatiin vähän, mutta suunnitelman mukaan palautteiden arviointiin sovellettiin aineistolähtöistä kolmivaiheista sisällönanalyysiprosessia. Opinnäytetyön arviointi perustui Urheilupuiston koulun 8-9-luokkalaisten lisäksi opponenteilta saatuun palautteeseen ja itsereflektioon. Oppilaiden palautteen perusteella podcast koettiin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Urheilupuiston koulun oppilaat kuitenkin kokivat, että uusille jaksoille ei olisi enää tarvetta. Palautteista voidaan todeta opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden täyttyneen. Kehitysehdotuksena tulevaisuudelle oppilaat toivoivat visuaalista oppimismateriaalia kuuntelun tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktiona toimi podcast. Opinnäytetyö sisälsi teoreettisen viitekehyksen, mikä muodostettiin tutkitusta tiedosta. Tiedon hankkimisessa käytettiin monipuolisesti lähteitä sekä kirjallisuudesta että internetistä. Lähteiden valinnassa käytettiin lähdekritiikkiä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta tuotettiin sisältöä podcastiin. Podcastin arviointi toteutettiin yhteistyössä Urheilupuiston koulun kanssa. Podcast sisältää tietoa ehkäisystä, nuorten seksuaalisuudesta, seksuaalioikeuksista ja seksistä.
Podcastia arvioitiin strukturoidun palautelomakkeen avulla. Lomake sisälsi kysymyksiä podcastin hyödyllisyydestä, kiinnostavuudesta ja sisällön opettavaisuudesta. Palaute kerättiin Urheilupuiston koulun oppilailta. Avointa palautetta saatiin vähän, mutta suunnitelman mukaan palautteiden arviointiin sovellettiin aineistolähtöistä kolmivaiheista sisällönanalyysiprosessia. Opinnäytetyön arviointi perustui Urheilupuiston koulun 8-9-luokkalaisten lisäksi opponenteilta saatuun palautteeseen ja itsereflektioon. Oppilaiden palautteen perusteella podcast koettiin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Urheilupuiston koulun oppilaat kuitenkin kokivat, että uusille jaksoille ei olisi enää tarvetta. Palautteista voidaan todeta opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden täyttyneen. Kehitysehdotuksena tulevaisuudelle oppilaat toivoivat visuaalista oppimismateriaalia kuuntelun tueksi.