Pådrivare och hinder för mobilhandel bland unga konsumenter
Pihl, Tony (2020)
Pihl, Tony
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004144967
Tiivistelmä
Att handla produkter på nätet är mycket populärt. Kunder flyttar sig allt mer från fysiska butiker till nätet då de handlar. Mobiler utgör största delen av trafiken i nätbutiker. Trots detta görs största delen av uppköpen med dator. Syftet med arbetet är att undersöka pådrivare och hinder för mobilhandel bland unga konsumenter. Unga konsumenter valdes därför att de uppgör majoriteten av mobilmogna e-handlare. En kvalitativ forskningsmetod användes för att besvara forskningsfrågan. Tre grupper av unga konsumenter intervjuades. Därefter transkriberades intervjuerna och en tematisk analys utfördes. Resultaten visade att mobilhandelns största pådrivare är behändighet och bärbarhet. Med mobilen görs oftast billiga uppköp såsom till exempel transportbiljetter och matbeställningar. Dålig användbarhet och en kollektiv oro gällande konsumentens personliga information är de största hindren. Dyra uppköp görs oftast inte med mobilen. Mobilhandel ses som ett tidsbesparande alternativ som konkurrerar mera med fysiska butiker än med traditionell e-handel med dator. På grund av det låga antalet intervjuade i denna undersökning så kan inte resultaten generaliseras till en större population. Ett större sampel skulle kunna bekräfta de pådrivare och hinder som här identifierats.