Rörelsens effekt på lärandet : verksamhetsinriktat arbete för andra stadiets yrkesutbildning
Andersson, Hanna (2020)
Andersson, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004124915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004124915
Tiivistelmä
Syftet med arbete är att få en djupare förståelse för hur rörelse under studiedagen kan stöda lärandet för studerande samt att utarbeta olika alternativ för att framhäva de positiva effekter rörelse har för lärprocessen. Det är ett verksamhetsinriktat arbete med huvudsyfte att utveckla en produkt vars innehåll är förslag på rörelser för att hjälpa, stöda och motivera lärare att aktivt vara med i processen för att minska stillasittandet för studerande på andra stadiet yrkesutbildningsnivå. En dialog med Folkhälsans förbund har förekommit eftersom detta arbete är i linje med deras filosofi. Metoden för arbetsprocessen baseras på den av Silius -Ahonen & Haldin nämnda metod med handlingsplan, ämnesanalys och formanalys. Den teoretisk referensramen är a) fysisk aktivitet, rörelse och inaktivitet, b) lärandet och c) fysisk aktivitet och rörelse för lärprocessen. Forskningsfrågorna är: 1. Vilket slag av fysisk aktivitet under studiedagen är det centrala med tanke på lärandet för ungdomar? 2. Med vilka rörelser kan man under lektionen aktivera studerande till fördel för lärandet? Som litteratur för att besvara forskningsfrågorna och utarbeta produkten har i huvudsak använts vetenskapliga artiklar via elektronisk litteratursökning i databaser, Liikunta & Tiede tidningen, böckerna Hjärnstark (Hansen 2016), Näin aivot oppivat (Huotilainen 2019), samt Smarta rörelser (Wolmesjö 2002) och Lär med hela kroppen ( Hannaford 1997). Målsättningen med produkten är att gynna studieförmågan och studerandehälsan i andra stadiet utbildning, vara lätt tillgänglig och utarbetad så att den kan användas som en naturlig del av teoriundervisningen och kunna användas av personer som inte är specialister inom ”rörelse som avbryter långvarigt sittande” samt fungera som verktyg för att underlätta lärarens lektionsplanering. Resultatet av arbetet är en produkt, Power Point presentation, där jag sammanställt pausgymnastik liknande fysiska rörelser. Varje rörelse baserar sig på en teori om effekten på lärandet. Foto förtydligar rörelserna, vilka jag har utarbetat på basen av egen erfarenhet och yrkeskompetens.