Tanssikasvatus ja opetussuunnitelmien perusteet - teoriat ja oppimiskäsitykset taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman taustalla
Kontio, Elma (2020)
Kontio, Elma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella Opetushallituksen hallinnoimaa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja tutkia, mitä taustateorioita on sen taustalla. Taiteen perusopetus on perimmäiseltä tarkoitukseltaan tasolta toiselle etenevää eri taiteenalojen opetusta ja se on tarkoitettu erityisesti lapsille ja nuorille. Tässä työssä keskitytään tutkimaan aihetta tanssin perusopetuksen näkökulmasta. Opetushallitus päättää opetussuunnitelman perusteista, joiden pohjalta jokainen oppilaitos laatii oman opetussuunnitelmansa. Opetussuunnitelma perusteet jaetaan kahteen osaan: yleiseen ja laajaan oppimäärään ja työssä tutustutaan näihin molempiin. Työn tarkoitus on antaa eväitä opetussuunnitelmatyöhön ja opetussuunnitelmien kehittämiseen sekä lisätä ymmärrystä kasvatustieteistä ja sen teorioista, joiden kautta opetustyöhön voidaan löytää uusia ajattelumalleja.
Tänä päivänä taiteen perusopetus on maailmaan laajuisesti ainutlaatuinen instituutio, jonka koulutusjärjestelmän avulla voidaan taata yhä useammalle nuorelle ja lapselle mahdollisuus taideharrastukseen. Opetussuunnitelmien perusteet heijastelevat kasvatuksen ja pedagogiikan, taidekasvatuksen ja yhteiskunnan muuttuneita normeja ja niiden sisällöt nostavat esiin nykyajan tärkeinä käsittämiä teemoja. Samalla keskiössä on oppija, jonka kokonaisvaltainen kasvu nousee yhä enemmän keskeisemmäksi näkökulmaksi taiteen perusopetuksessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden avulla taideorganisaatiot voivat kehittää toimintaansa kohti näitä tavoitteita ja samalla perusteet muistuttavat kaikkia alalla toimivia siitä, miten toiminnan lähtökohtana tulisi olla oppija. Tässä merkityksellisessä roolissa ovat ammattitaitoiset pedagogit sekä vahvat taideaineiden opetusta tarjoavat organisaatiot. The purpose of this thesis is to examine the basics of curriculum for basic art education administered by the National Board of Education and to investigate the background theories behind it. The ultimate purpose of basic art education is education of different arts proceeding from one level to the next. It is especially aimed at children and adolescents. This work focuses on basic dance education. The National Board of Education decides on the basics of the curriculum, based on which each institution designs its own curriculum. The basics of the curriculum are divided into two parts: a general and a broad syllabus, and this work introduces both. The purpose of this thesis is to provide a basis for curriculum work and development, and to increase understanding of educational science and its theories through which new ways of thinking can be found for teaching.
Today, basic art education is a unique institution on a global scale, which can provide more and more opportunities for young people to access art as a hobby. The basics of the curriculum reflect the changing norms of education and pedagogy, art education and society and its contents highlight themes of contemporary importance. At the same time the student is placed at the centre and his/her holistic growth is increasingly at the heart of the basic art education. The basic curriculum in the basic art education can help art organizations to work towards these goals, while reminding everyone in the field of how to focus on the student. Skilled educators as well as strong organizations providing art education play a central role in this.
Tänä päivänä taiteen perusopetus on maailmaan laajuisesti ainutlaatuinen instituutio, jonka koulutusjärjestelmän avulla voidaan taata yhä useammalle nuorelle ja lapselle mahdollisuus taideharrastukseen. Opetussuunnitelmien perusteet heijastelevat kasvatuksen ja pedagogiikan, taidekasvatuksen ja yhteiskunnan muuttuneita normeja ja niiden sisällöt nostavat esiin nykyajan tärkeinä käsittämiä teemoja. Samalla keskiössä on oppija, jonka kokonaisvaltainen kasvu nousee yhä enemmän keskeisemmäksi näkökulmaksi taiteen perusopetuksessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden avulla taideorganisaatiot voivat kehittää toimintaansa kohti näitä tavoitteita ja samalla perusteet muistuttavat kaikkia alalla toimivia siitä, miten toiminnan lähtökohtana tulisi olla oppija. Tässä merkityksellisessä roolissa ovat ammattitaitoiset pedagogit sekä vahvat taideaineiden opetusta tarjoavat organisaatiot.
Today, basic art education is a unique institution on a global scale, which can provide more and more opportunities for young people to access art as a hobby. The basics of the curriculum reflect the changing norms of education and pedagogy, art education and society and its contents highlight themes of contemporary importance. At the same time the student is placed at the centre and his/her holistic growth is increasingly at the heart of the basic art education. The basic curriculum in the basic art education can help art organizations to work towards these goals, while reminding everyone in the field of how to focus on the student. Skilled educators as well as strong organizations providing art education play a central role in this.