Fuzzy Buzzy -toimintaterapiaryhmä tukemassa lasten aistitiedon käsittelyä ja sosiaalista osallistumista
Korhonen, Miia; Mård, Hanna (2020)
Korhonen, Miia
Mård, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084727
Tiivistelmä
Lasten aistitiedon käsittelyn ja sosiaalisen osallistumisen haasteet vaikuttavat merkittävästi toimintakykyyn ja ovatkin yleinen syy toimintaterapian aloittamiselle. Toimintaterapeuttiset ryhmät tarjoavat turvallisen ympäristön näiden taitojen harjoitteluun vertaisryhmässä. Toimintaterapeuttien Fiona Brownleen ja Lindsay Munron kehittämä Fuzzy Buzzy -ryhmäohjelma on suunniteltu lapsille, joilla on kehityksellistä viivästymää ja aistitiedon käsittelyn haasteita. Ryhmässä keskeistä on ”nallejen piknik” -teema, jonka avulla tutustutaan erilaisiin aistikokemuksiin hauskalla, mutta strukturoidulla tavalla.
Opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida kymmenen kerran toimintaterapeuttinen ryhmä 5–7-vuotiaille lapsille Fuzzy Buzzy -ohjelmaa soveltaen. Ryhmäkerrat toteutuivat 10.9.-29.10.2019 välisenä aikana kertaviikkoisesti, minkä lisäksi lasten vanhemmille järjestettiin yhteinen aloituskerta ennen varsinaisia ryhmäkertoja sekä palaute- ja arviointikerta ryhmän lopuksi. Ryhmän tarkoituksena oli edistää lasten osallistumista heidän arkensa eri ympäristöihin rohkaisemalla ryhmässä lapsia uusiin aistikokemuksiin ja tarkoituksenmukaiseen toimimiseen ryhmässä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimintaterapiapalveluja tarjoavan yrityksen, OuluToitiimi Oy:n kanssa.
Fuzzy Buzzy -ohjelma tarjosi selkeän struktuurin sekä tietoa ja valmiita materiaaleja käytettäväksi ryhmän suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi Finlayn teoria toimintaterapeuttisista ryhmistä sekä Barnesin, Howen ja Schwartzbergin toiminnallinen ryhmätyön malli ohjasivat työskentelyä. Toimintaterapiaryhmän arviointi perustui itsearviointiin sekä lapsilta, vanhemmilta ja toimintaterapeuteilta saatuun suulliseen ja kirjalliseen palautteeseen. Palautetta kerättiin palautelomakkeiden sekä keskustelun avulla. Itsearvioinnin ja saadun palautteen perusteella lapset uskalsivat kokeilla ryhmässä uusia aistikokemuksia ja osallistuivat kaikkiin toimintoihin omalla taitotasollaan. Lisäksi arjessa oli havaittavissa edistymistä liittyen erityisesti maku-, tunto- ja ääniaistimusten sietämiseen. Lapset kokivat myös oppineensa oman vuoron odottamista sekä sääntöjen noudattamista.
Fuzzy Buzzy -ohjelma soveltuu hyvin käytettäväksi lasten toimintaterapiaryhmissä ja on helppo käyttää yhdessä muiden toimintaterapian ryhmäteorioiden kanssa. Toteutettu ryhmä oli palautteen mukaan lapsilähtöinen ja vaikuttava, mutta pidempikestoisena hyödyt voisivat olla vielä suuremmat. Ryhmä soveltuu parhaiten lapsille, joilla on lieviä haasteita ryhmässä toimimisessa ja aistitiedon käsittelyssä. Children’s difficulties in sensory processing and social participation have a significant effect on child’s functional abilities and are common reason to start occupational therapy rehabilitation. Occupational therapy groups offer safe environment to practice those skills with peers. Occupational therapists Fiona Brownlee and Lindsay Munro have developed Fuzzy Buzzy group for children with developmental and sensory processing difficulties. Central to the group program is the theme of a “teddy bears’ picnic” that is a way to explore sensory experiences in a fun and structured manner.
The purpose of our bachelor’s thesis was to plan, carry out, evaluate and report occupational therapy group for children of 5–7 years old applying Fuzzy Buzzy program. The group gathered eight times once a week with the children and two times with their parents in autumn 2019. First gathering with the parents included collecting and sharing information, discussion and goal setting. The other meeting was about receiving and giving feedback and evaluating the group. The goal of the group was that children will have courage to try new sensory experiences and participate in group activities. Our thesis was carried out in collaboration with OuluToitiimi Oy.
Fuzzy Buzzy program offered a clear structure, information and materials to use in planning of the group. In addition, Finlay’s theory of the occupational therapy groups and The Functional Group Work Model guided our work. Evaluation of the group was based on our self-evaluation and feedback from the children, parents and occupational therapists. The feedback was collected with written forms and conversation. Based on our experience and feedback the children had a courage to try new sensory experiences and participated in the group activities in their own skill level. Parents also noticed some changes in children’s daily life, especially in reacting to sensory stimuli like taste, touch and sound. Moreover, children felt like they had learnt turn-taking and following the rules.
Fuzzy Buzzy program suits well to be used in children’s occupational therapy groups and it’s easy to use with other group theories. According to the feedback our group was child-oriented and effective but could give even better results if carried out in a longer term. The group fits best for the children with mild difficulties in sensory processing and group interaction skills.
Opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida kymmenen kerran toimintaterapeuttinen ryhmä 5–7-vuotiaille lapsille Fuzzy Buzzy -ohjelmaa soveltaen. Ryhmäkerrat toteutuivat 10.9.-29.10.2019 välisenä aikana kertaviikkoisesti, minkä lisäksi lasten vanhemmille järjestettiin yhteinen aloituskerta ennen varsinaisia ryhmäkertoja sekä palaute- ja arviointikerta ryhmän lopuksi. Ryhmän tarkoituksena oli edistää lasten osallistumista heidän arkensa eri ympäristöihin rohkaisemalla ryhmässä lapsia uusiin aistikokemuksiin ja tarkoituksenmukaiseen toimimiseen ryhmässä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimintaterapiapalveluja tarjoavan yrityksen, OuluToitiimi Oy:n kanssa.
Fuzzy Buzzy -ohjelma tarjosi selkeän struktuurin sekä tietoa ja valmiita materiaaleja käytettäväksi ryhmän suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi Finlayn teoria toimintaterapeuttisista ryhmistä sekä Barnesin, Howen ja Schwartzbergin toiminnallinen ryhmätyön malli ohjasivat työskentelyä. Toimintaterapiaryhmän arviointi perustui itsearviointiin sekä lapsilta, vanhemmilta ja toimintaterapeuteilta saatuun suulliseen ja kirjalliseen palautteeseen. Palautetta kerättiin palautelomakkeiden sekä keskustelun avulla. Itsearvioinnin ja saadun palautteen perusteella lapset uskalsivat kokeilla ryhmässä uusia aistikokemuksia ja osallistuivat kaikkiin toimintoihin omalla taitotasollaan. Lisäksi arjessa oli havaittavissa edistymistä liittyen erityisesti maku-, tunto- ja ääniaistimusten sietämiseen. Lapset kokivat myös oppineensa oman vuoron odottamista sekä sääntöjen noudattamista.
Fuzzy Buzzy -ohjelma soveltuu hyvin käytettäväksi lasten toimintaterapiaryhmissä ja on helppo käyttää yhdessä muiden toimintaterapian ryhmäteorioiden kanssa. Toteutettu ryhmä oli palautteen mukaan lapsilähtöinen ja vaikuttava, mutta pidempikestoisena hyödyt voisivat olla vielä suuremmat. Ryhmä soveltuu parhaiten lapsille, joilla on lieviä haasteita ryhmässä toimimisessa ja aistitiedon käsittelyssä.
The purpose of our bachelor’s thesis was to plan, carry out, evaluate and report occupational therapy group for children of 5–7 years old applying Fuzzy Buzzy program. The group gathered eight times once a week with the children and two times with their parents in autumn 2019. First gathering with the parents included collecting and sharing information, discussion and goal setting. The other meeting was about receiving and giving feedback and evaluating the group. The goal of the group was that children will have courage to try new sensory experiences and participate in group activities. Our thesis was carried out in collaboration with OuluToitiimi Oy.
Fuzzy Buzzy program offered a clear structure, information and materials to use in planning of the group. In addition, Finlay’s theory of the occupational therapy groups and The Functional Group Work Model guided our work. Evaluation of the group was based on our self-evaluation and feedback from the children, parents and occupational therapists. The feedback was collected with written forms and conversation. Based on our experience and feedback the children had a courage to try new sensory experiences and participated in the group activities in their own skill level. Parents also noticed some changes in children’s daily life, especially in reacting to sensory stimuli like taste, touch and sound. Moreover, children felt like they had learnt turn-taking and following the rules.
Fuzzy Buzzy program suits well to be used in children’s occupational therapy groups and it’s easy to use with other group theories. According to the feedback our group was child-oriented and effective but could give even better results if carried out in a longer term. The group fits best for the children with mild difficulties in sensory processing and group interaction skills.